جراحی اسکولیوز درمان قطعی انحراف ستون فقرات


جراحی اسکولیوز درمان قطعی انحراف ستون فقرات

در حالت عادی و معمول ستون فقرات انسان دارای یک منحنی است که در قسمت پایینی کمر قرار دارد. و منحنی آن به سمت داخل است. ولی گاهی پیش می آید که ستون فقرات به سمت چپ یا راست مایل باشد. که در این صورت می گوییم ستون فقرات انحراف دارد یا فرد دارای بیماری اسکولیوز است. البته زیاد جای نگرانی نیست. چون در اکثر موارد انحراف ستون فقرات یک بیماری خوش خیم شناخته می شود و درمان آن به راحتی انجام می شود. به‌همین دلیل توصیه می ‌شود که بلافاصله بعد از مواجهه با این مشکل، بیمار تحت درمان قرار بگیرد. اگر زود به پزشک مراجعه شود، پزشک می تواند از شدیدتر شدن این وضعیت جلوگیری نماید. علائم و خطرات این بیماری بسته به دلیل بروز آن متفاوت است. البته جراحی اسکولیوز درمان قطعی انحراف ستون فقرات شناخته می شود. که قبل از آن پزشک با عکسبرداری و رادیولوژی شدت انحراف را تشخیص می دهد.

 

جراحی اسکولیوز درمان قطعی انحراف ستون فقرات

اسکولیوز چیست؟ 

اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات هنگامی است که ستون فقرات به سمت چپ یا راست خمیده یا منحرف می‌شود.

این بیماری در ستون فقرات منجر به ایجاد فشار در قسمت انحرافی بدن خواهد شد.

این بیماری در جنین با انجام تست غربالگری قابل مشاهده است. البته بسته به میزان انحراف می تواند شدید یا خفیف باشد.

انواع مختلفی از انحراف ستون فقرات وجود دارد که با توجه به دلایل ایجاد آن، دسته بندی می شوند.

از جمله:

اسکولیوز همراه با تولد که ناشی از شکل گیری نامناسب ستون فقرات در هنگام پیش از تولد است.

بیماری اسکولیوز کودکانه که معمولا برای کودکان زیر سه سال رخ می دهد. و در پسران شایع تر است.

اسکولیوز نوجوان که برای افراد سه تا ده سال اتفاق می افتد. و احتمال پیشرفت آن در دختران بیشتر است.

اسکولیوز ایدیوپاتیک که نوع شایع انحراف ستون فقرات است.

تشخیص بیماری اسکولیوز

انحراف ستون فقرات در معاینات فیزیکی هم قابل مشاهده و تشخیص است. البته هیچگونه علائم مشخصی ندارد. اما با شدت یافتن این انحراف ممکن است بیمار با علائم زیر مواجه شود:

پیچ خوردگی بالاتنه و یا قفسه سینه

درد مبهم و گاه و بی گاه در اطراف ستون فقرات

بروز مشکلات تنفسی

بالاتر بودن یک طرف شانه نسبت به طرف دیگر

درمان قطعی انحراف ستون فقرات

هیچگاه انحراف ستون فقرات را نادیده نگیرید و درمان را هرچه سریع ‌تر آغاز کنید. تا قبل از بروز عوارض حتما به پزشک مراجعه نمایید. انحراف خفیف ستون فقرات به راحتی کنترل و درمان می شوند. اما در صورتی‌ که برای انحراف ستون فقرات مسئله خاصی مانند طول پا وجود داشته باشد، نیاز به جراحی اسکولیوز است.

انواع جراحی اسکولیوز

بسته به بیماری و شدت آن روش های مختلفی برای جراحی اسکولیوز در نظر گرفته می شود که در اینجا هر یک را به اختصار بیان می کنیم.

جراحی فیوژن ستون فقرات

تغییراتی که در جهت اصلاح ناهنجاری های ستون فقرات روی فیوژن آن ایجاد می شود را جرای فیوژن ستون فقرات می نامند. در این روش جراحی مهره‌ ها را با استفاده از پیوند استخوانی به یکدیگر جوش می دهند. دوران نقاهت این نوع جراحی حدود سه ماه است. و در این مدت زمان باید تحت نظر پزشک متخصص باشید. توجه داشته باشید که سیگار کشیدن این روند را به تاخیر می اندازد. زیرا استعمال سیگار می تواند بر روی ترمیم استخوان و سلامت ارتوپدی و استخوانی تاثیر مخربی داشته باشد.

استئوتومی

در روش جراحی استئوتومی پزشک جراح شما استخوان‌ های آسیب دیده را بریده و برمی دارد. این روش جراحی برای درمان منحنی‌ های اسکولیوتیک و اصلاح ناهنجاری ستون فقرات استفاده می شود. روش جراحی اسئوتومی معمولا برای بیماران بزرگسال با انحنای اسکولیوتیک شدید و کودکانی که دارای انحنای زیادی هستند، استفاده می شود.

جراحی توراکوسکوپی تصویری یا VATS

نوع جراحی توراکوسکوپی صرفا در بیمارانی که مبتلا به انحنای ستون فقرات در ناحیه‌ قفسه سینه هستند، کاربرد دارد. برای یک عمل توراکوسکوپی تصویری، پزشک باید به طور موقت یکی از ریه‌ های بیمار را کم باد کند. خالی کردن هوای ریه برای برخی بیماران خطرناک است. در این نوع روش جراحی برش های کوچکی در کنار قفسه سینه ایجاد می شود. که مرحله به مرحله پزشک شما نتیجه را بررسی کند. روش جراحی توراکوسکوپی تصویری یا VATS یک روش کم تهاجمی است.

 

جراحی اسکولیوز درمان قطعی انحراف ستون فقراتتوراکوپلاستی

برجستگی و برآمدگی هایی که در ناحیه دنده بیمار وجود دارد، به اصلاح نیاز دارند. توراکوپلاستی یک عمل جراحی اصلاحی است که هدف از آن کاهش میزان برآمدگی دنده است. در این روش جراحی به اندازه 5 دنده برداشته می شود تا تناسب در ستون فقرات ایجاد شود. در برخی موارد نیز ممکن است پزشک یک لوله در سینه بیمار قرار دهد که پس از اتمام عمل یک یا دو روز در آن می‌ ماند.

برش همی ورتبرا

در مواردی که مهره های بیمار به شکل کوه باشد، برای اصلاح آن نیاز به برش همی ورتبرا است. این نوع ناهنجاری ستون فقرات معمولاً قبل از تولد شکل می‌ گیرد و غالباً با بزرگ شدن بیمار منجر به صورت قوز نشان داده می شود. در موارد خاصی که این اختلال باعث ایجاد عدم تعادل در بیمار شود، باید این روش جراحی انجام شود.

 

 

دکتر امیر آقائی اقدم
جراح ومتخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات 
فوق تخصص جراحی ستون فقرات 

 

 

ستون فقراتمقالات

اسکولیوزانحراف ستون فقراتجراح استخوان در اهوازجراحی استخوان ومفاصلدیسک کمرقوز کمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *