جراحی ستون فقرات

 ستون فقرات بخش اساسی استخوان بندی بدن انسان در نیم تنه بالایی است، وظیفه ستون فقرات حمایت از کل بدن و نیز حمایت از ساختمان‌های حیاتی بدن مثل اعصاب و نخاع است، ستون فقرات سالم یک عنصر حیاتی برای زندگی می‌باشد، اما گاهی اوقات بنا به دلایلی این ستون فقرات آسیب‌هایی می بیند که برای درمان آن نیاز به جراحی می‌باشد، جراحی ستون فقرات یکی از جراحی‌های پیچیده می‌باشد که معمولاً توسط جراحان مغز و اعصاب و فوق تخصص جراحی استخوان انجام می‌گردد.

 

جراحی ستون فقرات 

ستـون فقرات از چه اجزایی تشکیل شده است؟

ستون فقرات هر شخص از ۲۴ استخوان کوچک تشکیل شده است که به هر کدام از این استخوان‌ها مهره گفته می‌شود، هر مهره از یک استخوان بزرگ به نام لامینا یا تیغه تشکیل گردیده است و بین هر مهره یک بالشتک نرم قرار دارد که به آن دیسک می‌گویند و یک طناب نخاعی هم در ستون فقرات وجود دارد که به بخش‌هایی مثل نخاع کمری، نخاع گردنی، نخاع خاجی و غیر تقسیم می‌شود.

روش‌های رایج جـراحی ستـون فقرات

بیماری‌های متعددی وجود دارند که برای درمان آن‌ها جراحـی ستـون فـقرات توسط پزشکان انجام می‌شود، از جمله مهم‌ترین روش‌های جراحـی سـتون فقـرات می‌توان به مواردی مثل دیسککتومی یا میکرو دیسککتومی، لامینکتومی، لامینوتومی،  فورامینوتومی، تعویض دیسک، جوش دادن مهره‌ها و عمل‌های جراحی  LIF، TLIF، ALIF و PLIF اشاره کرد.

جراحـی ستـون فقرات توسط چه متخصصانی انجام می‌شود؟

جراحـی ستـون فقرات  تنها راهکار نیست بلکه فقط یک گزینه است و به عنوان یک روش برای افزایش عملکرد و کم کردن درد محسوب می‌شود، پزشک می‌تواند جراحـی ستون فقرات را پیشنهاد دهد اما انتخاب آن بر عهده خود شخص خواهد بود، جراحان و متخصصان ارتوپدی و مغز و اعصاب هر دو می‌توانند جراحی ستون فقرات را انجام دهند، در هنگام تصمیم‌ گیری در مورد انجام جراحـی ستـون فقـرات جراح نقش مهمی دارد و لازم است که اطلاعات کامل و وسیعی در ارتباط با جراحی، عوارض آن و سایر روش‌ها به بیمار بدهد.

اهمیت جراح در انجام هر گونه جراحی از جمله جراحـی ستـون فقرات تاثیر بسیار مهمی بر روند جراحـی دارد، اگر جراح کوچک‌ترین اشتباهی در فرآیند جراحـی انجام دهد می‌تواند آثار زیان باری برای فرد به همراه داشته باشد.

 جراحـی ستون فقرات در درمان چه بیماری‌هایی کمک‌ کننده است؟

انجام جراحـی ستون فقرات می‌تواند در ارتباط با درمان  مشکلات موجود در بازوها و پاها که معمولا منشأ عصبی دارند، درمان انحنای غیر طبیعی در ستون فقرات یا اسکولوزیس، مشکلات موجود مربوط به دیسک و  دردهای گردن و پشت کمک کننده باشد.

 

دکتر امیر آقائی اقدم
جراح ومتخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات 
فوق تخصص جراحی ستون فقرات 

ستون فقراتمقالات

اتنحراف ستون فقراتارتوپدی در اهوازجراحی استخوان در اهوازدیسک گردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *