جراح و متخصص ارتوپد

جراح و متخصص ارتوپد در زمینه تشخیص صحیح بیماری های مرتبط با سیستم حرکتی بدن مانند استخوان ها، مفاصل، عضلات و هر بافتی که در ارتباط با این سیستم باشد و همچنین درمان و جراحی این بیماری ها فعالیت می کند. ارتوپدی شاخه ای از علم جراحی ست که در جهت رفع عوارض و دردهای سیستم حرکتی یا لوکوموتور بدن فعالیت دارد.

 

جراح و متخصص ارتوپد

 

تمامی بیماری های حرکتی دست ها و پاها، گردن و کمر، لگن و مشکلات متعدد آنها توسط متخصص و جراح ارتوپد ابتدا به درستی تشخیص داده سپس جراحی و درمان می شوند.

بیماری های تحت تخصص جراح و متخصص ارتوپد

ارتوپد سعی می کند با تخصص و تبحر خود ابتدا با معاینات دقیق و همچنین در صورت نیاز کمک گرفتن از تصویربرداری نسبت به تشخیص صحیح درد و بیماری سیستم حرکتی بدن اقدام کند. بیماری های مختلفی ممکن است این سیستم را درگیر کنند از جمله:

  • عفونت اندام ها
  • پاره شدن تاندون، رگ به رگ شدن، کشیدگی و … که می توانند سبب آسیب رساندن به مفاصل و استخوان ها شوند.
  • انواع بیماری مادرزادی اندام ها
  • آسیب های ورزشی
  • انواع تومور استخوانی و بافت های نرم اندام
  • آرتروز و ساییدگی مفاصل که می تواند منجر به خراب شدن مفصل ها شود.

درمان یا جراحی

شاید ابهامی وجود داشته باشد که آیا یک متخصص و جراح ارتوپد فقط در زمینه جراحی اندام ها و عضو آسیب دیده فعالیت دارد؟ در جواب می تواند اینگونه شرح داد که یک جـراح اتوپدی یا مـتخصص ارتوپد نه فقط در زمینه جراحی بلکه در زمینه تشخیص بیماری هایی که منجر به فرآیند ایجاد بیماری و درد در بدن می شوند فعالیت کرده و سعی می کند به درستی این بیماری ها را تشخیص دهد.

پس از تشخیص لزوماً نیازی به انجام جراحی نیست بلکه یک متـخصص ارتوپد در صورتی که بتوان بیماری را به کمک سایر روش های درمانی مداوا کرد از جراحی صرفنظر کرده و به کمک شیوه های مختلفی علم پزشکی نسبت به درمان درد اقدام خواهد کرد

بیماری های تحت پوشش جراح و متخصص ارتوپد

زمینه های تشخیص و درمان یک متخـصص و جـراح ارتوپد در این موارد می باشد:

  • استخوان ها
  • مفاصل
  • لیگامان ها
  • تاندون ها
  • رباط ها
  • اعصاب دست و پا
  • عضلات دست و پا

می توان به راحتی نتیجه گرفت که حیطه تخصص و فعالیت جـراح و متخـصص ارتوپد فقط استخوان و مفصل نیست بلکه بسیار گسترده تر از این دو عضو است.

روش های پیشگیری از بیماری های موثر بر سیستم حرکتی

با افزایش سن شاهد ابتلا به دردهای اسکلتی و مفصلی در افراد هستیم. چرا که سن بالاتر برود استخوان ها، مفاصل و ماهیچه ها ضعیف تر می شود. اما این دلیل نمی ‌شود که نتوانیم جهت پیشگیری از آن اقدامی انجام دهیم. در طول دوران میانسالی می توانیم با مراقبت هایی که گفته می شود، از خطر ابتلا به بیماری های موثر بر سیستم حرکتی جلوگیری کنیم. علاوه بر  این سالم بودن سبک زندگی نیز باعث جلوگیری از دردهای اسکلتی شدید در دوران پیری می شود.

انجام تمرینات ورزشی و حرکات کششی می ‌تواند تا حد زیادی ماهیچه ها را قوی نگه دارد و از بروز مشکلات و بیماری ها در مفاصل و ماهیچه ها جلوگیری می کند.

بنابراین بسیار مهم است که ماهیچه ها را تا حد امکان قوی نگه داری. جهت بلند کردن اجسام سنگین باید روشی اصولی به کار گیرید تا دچار کمردرد در دوران پیری نشوید. انجام حرکات تکراری را به حداقل برسانید.

 

 

وظایف دکتر ارتوپد

جراح و متخصص ارتوپد آسیب هایی که ناشی از فعالیت های فیزیکی یا مشکلاتی که در سنین پیری ایجاد می شود، را تشخیص می دهد و درمان می نمایند. از جمله وظایف متخصصان ارتوپد عبارت است از:

کنترل درد

مشکلات عضلانی و اسکلتی باعث ایجاد درد و ناراحتی زیادی می شوند. جراح و متخصص ارتوپد می تواند با روش های مختلف به تسکین درد کمک شایانی نماید.

تقویت دامنه حرکتی

وجود اختلال در مفاصل و ماهیچه ها باعث کاهش دامنه حرکتی بیمار می شود. چنانچه این اتفاق می افتد انجام کارهای روزمره همچون دوش گرفتن، نظافت و دیگر کارها با مشکل مواجه می شوند.

متخصص ارتوپد به شما کمک می کند که دامنه حرکتیتان تقویت شود تا جایی که نیاز باشد روش های درمانی مختلفی را امتحان و در نهایت مجبور به جراحی می شود.

درمان صدمات ایجاد شده

چنانچه صدمات یا شکستگی هایی حین ورزش، تصادف یا پارگی تاندون و شکستگی استخوان ایجاد شود، جراح و متخصص ارتوپد می تواند آن را درمان کند. علاوه بر این با مراجعه به دکتر ارتوپد می توانید با دریافت دستورالعمل ها و برنامه درمانی مناسب از بروز آسیب های بعدی جلوگیری کنید.

دکتر امیر آقایی اقدم از سرشناس ترین جراحان و متخصص استخوان، مفصل و ستون فقرات در ایران است که اقدام به ارائه تمامی خدمات درمانی با تجهیزات و دستگاه های پیشرفته می نماید. در همین راستا بیشترین رضایت از بیماران را کسب کند.

 

دکتر امیر اقائی اقدم
جراح و متخصص استخوان،مفصل و ستون فقرات(ارتوپد)
فوق تخصص جراحی ستون فقرات

ستون فقراتمقالات

ارتوپداستخواناسکولیوزجراحی تعویض مفصلدیسک کمرستون فقراتقوز کمرکیفوزمفصل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *