درمان قوز کمر با فیزوتراپی و ورزش


درمان قوز کمر با فیزوتراپی و ورزش

قوز کمر به معنای اختلال در ستون فقرات است که گاها در هنگام تولد همراه انسان است و در دوران جنینی به وجود می آید. البته در اکثر موارد انسان به مرور زمان و در اثر بد نشستن و قرار گرفتن در حالت نامناسب به وجود می آید. قوز کمر در سنین 12 تا 15 سالگی و عمدتا در دختران بیشتر ایجاد می شود. خوشبختانه اکثر موارد قوز کمر و علائم مرتبط با آن می‌ توانند با روش‌ های ساده و غیر جراحی مانند بریس، داروهای مسکن، ورزش منظم برای تقویت عضلات تنه و فیزیوتراپی درمان شوند. در اینجا به مبحث درمان قوز کمر با فیزوتراپی و ورزش می پردازیم.

 

درمان قوز کمر با فیزوتراپی و ورزشعلائم ایجاد قوز کمر

علائم قوز کمر با سایر مشکلات ناشی از کمر و ستون فقرات ممکن است شبیه به هم باشد. اما به طور کلی علائمی همچون درد کمر، درد پا و تغییر عادت های مثانه و روده از علائم رایج این بیماری شمرده می شود. در اینجا به چند مورد از علائم بصری قوز کمر اشاره می کنیم:

سر نسبت به سایر اعضای بدن کمی جلوتر قرار دارد.

ارتفاع شانه ها برابر نیست.

عضله هایی که در پشت ران قرار دارند، سفت می شوند.

ارتفاع یک کتف با کتفی دیگر متفاوت است.

هنگام خم شدن به جلو قسمت بالای پشت بدن بلندتر از حالت طبیعی است.

درمان قوز کمر با فیزیوتراپی و ورزش

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی باعث می شود استقامت و توانایی حرکتی بدن افزایش یابد و بیمار به واسطه آن فعالیت های روزانه را راحت تر و با قدرت بیشتری انجام می دهد. البته در کاهش درد نیز فیزیوتراپی بسیار موثر عمل می کند به این شرط که به طور مداوم جلسه های درمانی را پیگیری نمایید.معمولا مطابق دتور پزشک در هفته دو یا سه بار فیزیوتراپی توصیه می شود.

ورزش

قرار گرفتن بدن در حالت صحیح ممکن است باعث بتواند کمک کند تا قوز کمر کمتر شود. تمرینات کششی ستون فقرات حرکتی موثر و عالی است. در صورتی که عضلات کمر شما قوی باشند به نحو بهتری می ‌توانند با حالت جمع شدگی ستون فقرات مقابله کنند. البته تمرین ورزشی باید به طور مداوم صورت گیرد تا شاهد تغییرات ثبت آن باشید.

هدف از فیزیوتراپی و ورزش در درمان قوز کمر این است که:

میزان فعالیت خود را در سطحی مناسب حفظ کنید.

دامنه حرکتی و استقامت خود را افزایش دهید.

روش های نوین درمانی را آموزش ببینید و به طور مداوم انجام دهید.

 

دکتر امیر آقائی اقدم
جراح ومتخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات 
فوق تخصص جراحی ستون فقرات 

 

ارتوپدیمقالات

ارتوپدیانحراف ستون فقراتجراحی ستون فقراتقوز پشتقوز کمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *