درمان قوز کمر و پشت

در این مقاله به درمان قوز کمر و پشت میپردازیم . قوس طبیعی ستون فقرات این امکان را دارد که ستون فقرات بتواند در حالت ایستاده وزن فرد را تحمل کند. قوز پشت، گوژ پشتی یا کیفوز باعث می شود تا بالای پشت بدن ظاهر گرد و غیر طبیعی داشته باشد. اگر خمیدگی ستون فقرات از ۶۰ درجه بیشتر شود، بدن حالتی غیرطبیعی پیدا می کند و این قوس بیش از اندازه به عنوان نشانه قوز کمر قلمداد می ‌شود.

 

 

درمان قوز کمر و پشت

 

علت قوز کمر گاهی با هیچ عوارض دیگری به جز قوز یا انحنای نا به ‌هنجار پشت بدن همراه نیست، اما گاها پیش می آید این بیماری باعث بروز مشکلات و عوارضی از جمله سفتی و درد کمر و پشت، التهاب و حساسیت ستون فقرات و خستگی می شود. درد پشت با توجه به این که بدن مجبور است این نقص ستون فقرات را جبران کند، برای افراد بزرگسال بسیار مشکل ‌ساز است. در صورت ابتلا به قوز پشت شدید، علائم به مرور زمان تشدید می‌ شوند. و گاهی تنفس و غذاخوردن نیز دشوار می ‌شود.

قوز کمر معمولاً با معاینه ستون فقرات و انجام پرتونگاری تشخیص داده می‌شود.

بهتر است با انواع قوزهای غیر طبیعی آشنا شوید تا بهتر بتوانید آن را تشخیص دهید و به فکر راه درمان آن باشید.

قوز وضعیتی :این قوز بر اثر حالت اندامی نامناسب، ضعیف شدن عضله ها و رباط های پشت بدن بوجود می آید.

قوز شوئرمن : این قوز نتیجه بدشکلی ساختاری مهره ها است و اگر قسمت های پیشین مهره ها آرام تر از قسمت های عقبی رشد کنند، ایجاد می شود.

قوز مادرزادی: همانطور هم که از اسمش پیداست. افرادی با این قوز پشت وقتی بدنیا می آیند تا شش هفته یا هشت هفته این قوز پشت بوجود می آید. ستون فقرات در اثر این اختلال با زاویه ای تیز و رو به جلو رشد می کند و جنین دچار قوز می شود.

خب حال نشانه ها و علائم قوز کمر و پشت چیست؟

حالت اندامی نامناسب و گوژ پشت شدن بیمار

درد کمر و پشت بدن

خشکی عضلانی

سفتی و خشکی

خب حال اگر قوز داشته باشیم به مرور زمان باعث ایجاد عوارضی می شود که شامل موارد زیر می باشد.

ضعف

بی حسی

بی اختیار شدن روده و مثانه

کم شدن اندازه قفسه سینه که مشکلات قلبی و ریوی را به دنبال دارد.

برای درمان این ناهنجاری از دو راه درمان غیرجراحی و محافظه کارانه و از درمان جراحی استفاده می شود. معمولا درمان غیر جراحی در این زمینه پاسخگو بوده و دردسر کمتری به همراه دارد.

تشخیص قوز کمر

تشخیص قوز کمر و پشت بر اساس معاینه فیزیکی و تهیه عکس های رادیولوژی انجام می شود. البته قبل از آن سابقه پزشکی بیمار نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

رادیولوژی به جهت ارزیابی وضعیت قرارگیری مهره ها در ستون فقرات و اندازه گیری انحنای کلی آن کاربرد دارد.

بیمارانی که مبتلا به قوز کمر شوئرمن هستند. را می توان با توجه به زاویه ستون فقرات که عمدتا بیشتر از 40 درجه است، تشخیص داد. به این صورت که سه مهره یا بیشتر در یک ردیف قرار می گیرند.

در مواردی که برای بیمار اسکن ام آر آی تجویز می شود. معمولاً گره هایی از اشمولر در ستون فقرات مشاهده شده و فتق دیسک محدود در ناحیه انتهایی مهره ها دیده می شود.

روش های درمان قوز کمر

روش درمان قوز کمر و پشت بسته به سن بیمار، میزان انحنای کمر، علائم بیمار و دلیل اصلی ایجاد قوز کمر و پشت متفاوت است.

اکثر بیماران مبتلا به این بیماری ابتدا از لحاظ افزایش قوز کمر با گذشت زمان مورد بررسی قرار می گیرند.

در این شرایط از برنامه های فیزیکی و حرکتی منظم جهت بهبود وضعیت قرار گیری ستون فقرات و کمک به تقویت عضلات بیمار استفاده می شود. در ادامه انواع روش های درمانی مشکلات ستون فقرات را بیان می کنیم:

بریس

بریس نوعی قوزبند طبی است که برای کمک به تقویت ستون فقرات و جلوگیری از پیشرفت مشکلات ناشی از آن مورد استفاده قرار می گیرد.

این روش درمانی صرفا برای بیمارانی استفاده می شود که در سن رشد هستند. و این روش اثربخشی خاص بر بیماران میانسال ندارد.

بریس ها از مواد پلاستیکی سبک وزن و ساختار آن به گونه ای است. که با توجه به قالب انحنای ستون فقرات تشکیل می شود. و باعث جلوگیری از بیشتر شدن این انحنا در طول سال های رشد می شود.

فیزیوتراپی

زمانی که از فیزیوتراپی و ورزش برای درمان قوز کمر و پشت  استفاده شود، در روند تقویت، انعطاف پذیری و افزایش دامنه حرکتی ستون فقرات و عضلات اطراف آن بسیار موثر خواهد بود.

در این روش درمانی تاکید اصلی بر انعطاف پذیری عضلات کمر و زردپی، افزایش قدرت عضلات کمر و بهبود وضعیت قرارگیری ستون فقرات و درمان قوز کمر است.

 

درمان قوز کمر و پشت

دارودرمانی

در مواردی که بیمار همراه با قوز کمر درد نیز داشته باشد، از دارو برای کنترل مشکل و تسکین درد آن استفاده می نماید.

بنابراین بیمارانی که از قوز کمر رنج می برند، می توانند داروهای مناسب برای بهبود شرایط بیماری مصرف کنند.

 

دکتر امیر آقائی اقدم
جراح ومتخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات 
فوق تخصص جراحی ستون فقرات 

 

گوژ پشتمقالات

ارتوپدیجراحی ستون فقراتدیسک کمرقوز کمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *