درمان قوز کمر

انحنا یا قوس طبیعی ستون فقرات موجب می شود تا ستون فقرات وزن بدن را در حالت ایستاده تحمل کند. زیاد بودن این قوس که به آن قوز پشت یا کیفوز می گویند، باعث می شود تا قسمت پشت بدن گرد تر از حالت معمولی به نظر برسد اگر این انحنا بیشتر از پنجاه درجه باشد به عنوان اختلال ستون فقرات تشخیص داده می شود . در این مقاله به درمان قوز کمر میپردازیم.

 

درمان قوز کمرانواع قوز

سه نوع قوز طبیعی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم :

قوز وضعیتی : قوز کردن خمیده نشستن و حمل کوله های سنگین باعث کشیدگی عضله ها و رباط های پشت می شوند که مهر های گردن را از جای طبیعی خود خارج می کنند و منجر به ایجاد قوز در بدن می شوند .

قوز شوئرمن :

این قوز زمانی ایجاد می شود که قسمت های پیشین مهره ها آرام تر از قسمت های جلویی رشد می کنند در واقع قوز شوئرمن نتیجه بدشکلی ساختاری مهره‌ها است !

اولین نشانه‌ ها در دوران نوجوانی دیده می‌ شود و این نوع قوز در پسران شایع ‌تر از دختران است. نتیجه این رشد ناهماهنگ مهره ها در عوض چهارگوش بودن مثلثی شکل می شوند .

قوز مادرزادی : این نقص از دوران جنینی شکل می گیرد که تقریبا از شش هفته تا هشت هفته اول زندگی جنین در اثر خطا ژنتیکی رخ می دهد. میزان شیوع قوز مادر زادی نسبت به دو نوع قوز دیگر بسیار کمتر است. این خطای ژنتیکی از تقسیم بندی یا شکل گیری بخش جلویی دیسک ومهره اختلال ایجاد می کند که باعث می شود ستون فقرات با حالت تیز تری رو به جلو رشد کند و جنین دچار همچین قوزی شود .

علائم و نشانه های قوز کمر

درد کمر و خستگی عضلانی و ازهمه مهم تر گوژ پشت شدن و اندام بیمار حالت نامناسبی پیدا می کند.

بیماری هایی که باعث قوز کمر می شوند عبارتند از:

پوکی استخوان ، اسپوندیلوز ، اسپینا بیفیدا ، بیماری پاگت ، دیستروفی عضلانی

تشخیص بیماری قوز کمر

پس از انجام معاینات فیزیکی ، پزشک مربوطه از شما می خواهد که خم شوید تا در این پوزشین از یک سمت ستون فقرات را بررسی کند چنانچه دچار قوز کمر باشید در این وضعیت خمیدگی پشت شما واضح تر خواهد بود. همچنین پزشک شما ممکن است برای بررسی واکنش ها و قدرت عضلات شما، معاینات نورولوژیکی انجام دهد.

درمان قوز کمر    

در ابتدا فیزیوتراپی برای درمان قوز کمر پیشنهاد می شود. فیزیوتراپ با تقویت عضلات و ستون فقرات باعث می شود وضعیت اندام بیمار تصحیح شود.

 

دکتر امیر آقائی اقدم
جراح ومتخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات 
فوق تخصص جراحی ستون فقرات 

 

 

ستون فقراتمقالات

ارتوپدیارتوپدی در اهوازجراحی استخوان در اهوازقوز کمرکیفوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *