راه های درمانی برای اسکولیوز

اگر به دنبال اطلاعاتی درباره‌ی راه های درمانی برای اسکولیوز هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید. همان طور که می‌دانید تمامی افراد دارای ستون فقراتی به سمت بیرون و داخل هستند. اما ممکن است در برخی از موارد، ستون فقرات افراد دچار انحراف‌های غیر طبیعی و چرخش شود یا به عبارت دیگر قوسی در جهت غیر طبیعی پیدا کند.

 

راه های درمانی برای اسکولیوز

 

 

درست است که در حالت طبیعی ستون فقرات باید به شکل s باشد، یعنی در پایین کمر ستون فقرات به سمت داخل و در قسمت بالایی کمر، مقداری به سمت بیرون خمیده باشد. اما در برخی از موارد حالت s مانند کمر به سمت طرفین بوده و به اصطلاح می‌گویند ستون فقرات دچار چرخش غیرطبیعی است. این عارضه انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز نام دارد.

در ادامه مقاله راه های درمانی برای اسکولیوز را توضیح خواهیم داد.

چه راه هایی جهت درمان اسکولیوز وجود دارد

راه های درمانی برای اسکولیوز عبارت است از:

  • بریس
  • فیزیوتراپی
  • دارو درمانی
  • جراحی

پزشک برای افرادی که دچار عارضه‌ی انحراف ستون فقرات هستند، در ابتدا روش‌های درمانی غیر از جراحی را پیشنهاد می‌دهد، زیرا عمل جراحی ممکن است عوارض و خطراتی را به دنبال داشته باشد و به همین دلیل در ابتدا متخصص طب فیزیکی، روش‌هایی غیر از جراحی را پیشنهاد می‌دهد.

بریس یکی از روش‌های درمانی غیر جراحی است که معمولا به افراد پیشنهاد می‌شود. درست است که درد کمر با استفاده از کمربند طبی طبیعی کم می‌شود اما این روش معمولا در بزرگسالان خیلی جوابگو نیست زیرا در بزرگسالان اسکلت‌بندی و استخوان‌بندی فرد به طور کامل شکل گرفته است. بریس ستون فقرات را صاف نمی‌کند اما تا حد زیادی در کاهش درد بیمار مؤثر است.

انجام حرکات اصلاحی، ورزش و فیزیوتراپی از دیگر راه های درمـانی برای اسکولیوز است. در بسیاری از موارد توان بخش و متخصص طب فیزیکی یک برنامه‌ی ورزشی خوب را برای فرد طراحی می‌کند و درمان فرد با این روش آغاز می‌شود.

مصرف مکمل‌های غذایی از دیگر راه های درمـانی برای اسکولیوز است که می‌تواند تا حد زیادی به تقویت استخوان‌های بیمار کمک کند. اشخاصی که علاوه بر انحراف ستون فقرات دچار پوکی استخوان هم هستند، با روش‌های درمانی پوکی استخوان، از پیشروی اسکولیوز آن‌ها نیز جلوگیری می‌شود. استفاده از ویتامین D و کلسیم از جمله راه‌های درمانی است.

در صورتی که بیمار درد شدید داشته باشد و انحراف وی شدت پیدا کرده باشد، انجام جراحی توصیه می‌شود.

انواع اسکولیوز

اسکولیوز عارضه ای است که بر حسب علت ایجاد آن به انواع مختلفی تقسیم می شود. در ادامه هر یک را به اختصار بیان می کنیم.

انحراف همراه تولد در ستون فقرات

بسیاری از افرادی که دچار اسکولیوز هستند، از بدو تولد این عارضه را با خود حمل می کنند. در این نوع اسکولیوز مهره های کمر به درستی شکل نگرفته است. به همین دلیل وقتی کودک رشد می کند، مهره ها به درستی و مطابق با اصول استاندارد رشد نمی کند. و در نهایت با رشد ناصحیح موجب ابتلا به اسکولیوز می شوند.

اسکولیوز ایدیوپاتیک

علت ایجاد این نوع اسکولیوز هنوز مشخص نیست. اما شایع ترین نوع اسکولیوزی است که در بزرگسالان دیده می شود. حتی در این عارضه مدل استخوان ها و عضلات نیز مشکل خاصی ندارند.

اسکولیوز سندرمیک

کسانی که دچار سندرم های عضلانی مانند مارفان، نوروفیبروماتوز و … هستند، رفته رفته به انحراف ستون فقرات نیز مبتلا می شوند.

اسکولیوز عصبی عضلانی

افرادی که دچار مشکلاتی در سیستم عصبی یا عضلانی هستند، مثلا فلج مغزی، کیست نخاعی و … دارند، به نوع اسکولیوز عصبی عضلانی مبتلا می شوند.

اسکولیوز تراماتیک

آسیب ها و شکستگی هایی که در ناحیه نخاع ایجاد می شود، باعث ایجاد اسکولیوز تراماتیک می شود.

اسکولیوز تحلیلی

تحلیل دیسک و مفصل در ناحیه ستون فقرات باعث ایجاد انحراف در ستون فقرات می شود. که معمولا با افزایش سن این اتفاق می افتد.

افرادی که در معرض ابتلا به اسکولیوز هستند:

نوجوانان بیشترین گروه سنی هستند که به اسکولیوز مبتلا می شوند. زیرا سن نوجوانی همراه با بلوغ است. و رشد ناگهانی فرد را در این سن شاهد هستیم. برخی اسکولیوزها نیز بعد از بلوغ به جود می آیند که به اصطلاح دوران بزرگسالی است. اسکولیوز بزرگسالی ممکن است به خاطر درمان نشدن در دوران کودکی و نوجوانی باشد که به مرور حادتر شده است. در زنان باردار نیز احتمال ابتلا به اسکولیوز بسیار زیاد است. البته این عارضه برای جنین خطری ایجاد نمی کند.

دلایل بروز اسکولیوز

دلایل متعددی در بروز اسکولیوز نقش دارد. در اکثر موارد ایجاد اسکولیوز ارثی است و اختلال ژنتیکی محسوب نمی شود. در برخی موارد نیز استخوان یکی از مهره ها به خوبی رشد نمی کند و اسکولیوز ایجاد می شود. احتمال پیشرفت این بیماری در دوره های رشد از جمله نوجوانی بسیار بیشتر است.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به اسکولیوز هستند؟

شایع ترین نوع اسکولیوز ایدیوپاتیک است که در نوجوانان بیشتر مشاهده می شود. در سنین بلوغ این نوع اسکولیوز اغلب رخ می دهد که جای نگرانی نخواهد داشت. اما گاها در سنین بعد از بلوغ اسکولیوز رخ می دهد که به آن اسکولیوز بزرگسالی می گویند. البته اسکولیوز بزرگسالی ممکن است در ادامه اسکولیوز نوجوانی و عدم درمان آن باشد. و یا اینکه در همان سنین بعد از بلوغ شکل گرفته باشد. زنان باردار نیز در خطر ابتلا به اسکولیوز قرار دارند. اما این نوع اسکولیوز کمی نگران کننده است. اما از بابت جنین باید خاطرنشان کنیم که جای نگرانی وجود ندارد و جنین در معرض خطر قرار نمی گیرد.

 

راه های درمانی برای اسکولیوز

علائم ایجاد اسکولیوز

انحراف ستون فقرات معمولا دردی به همراه ندارد به همین دلیل معمولا جدی گرفته نمی شود. اما با کمی دقت می توان متوجه انحراف و کجی فرم کمر شد. به طور کلی علائمی برای تشخیص این بیماری وجود دارند که عبارتند از:

یک طرف لگن نسبت به طرف دیگر بالاتر است.

یکی از دست ها نسبت به دست دیگر بالاتر به نظر می رسد.

استخوان کتف نامیزان است و کمی به سمت بیرون آمده است.

ممکن است انحراف ستون فقرات باعث چرخش قفسه سینه و برآمدگی شود. در این شرایط وقتی فرد خم شود یک طرف قفسه سینه به سمت بیرون می آید. و در قسمت کمر یک برآمدگی ایجاد می شود.

به محض دیدن این علائم سریعا باید به پزشک مراجعه کرد. چون اگر اسکولیوز درمان نشود، باعث ایجاد کمردرد می شود. همچنین بدشکلی ستون فقرات باعث می شود بر روی شاخه های عصبی و تمامی مهره های ستون فقرات فشار وارد شود. این فشار باعث احساس ضعف، بی حسی و درد در پاها می شود. در برخی موارد نیز فشار به نخاع باعث عدم هماهنگی بین عضلات پا می شود. و شخص نمی تواند به راحتی و طبیعی راه برود. همچنین انحراف ستون فقرات باعث بدشکلی قفسه سینه نیز می شود. و ریه و قلب تحت فشار قرار می گیرند. و شخص دچار نارسایی های قلبی عروقی می شود. البته این موارد بسیار نادر است.

تشخیص اسکولیوز

انحراف ستون فقرات یا همان اسکولیوز در مواردی که فرد به جلو خم می شود، قابل تشخیص است. زیرا در این حالت برآمدگی ستون فقرات به طور واضح مشخص می شود. برای تشخیص دقیق اسکولیوز و پیدا کردن راه های درمانی برای اسکولیوز لازم است از پشت فرد توسط اشعه X عکسبرداری شود تا زاویه انحراف کاملا مشخص شود. در برخی موارد به سایر آزمایشات مثل MRI یا سی تی اسکن گردن نیاز خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم راه های درمانی برای اسکولیوز را خدمت شما عزیزان توضیح دهیم. دانستید که راه‌های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد که با مراجعه به پزشک و تشخیص درست، می‌توان درمان این عارضه را شروع کرد. امیدواریم که با خواندن این مقاله از اطلاعات لازم جهت درمان این بیماری آگاه شده باشید.

 

  دکتر امیر آقائی اقدم
جراح ومتخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات 
فوق تخصص جراحی ستون فقرات 

 

ستون فقراتمقالات

آرتروز زانوارتوپدیاسکولیوزانواع اسکولیوزجراح استخواندیسک گردنستون فقراتقوز پشتکجی ستون فقرات

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *