شکستگی مهره های کمر

ستون فقرات بدن انسان متشکل از استخوان ها و مهره های محکمی است که بسیار قوی هستند. اما گاها ممکن است یکی از مهره ها به مرور ضعیف تر شود و در اثر عوامل مختلف دچار شکستگی شود. مهره ها به دلایل مختلفی دچار شکستگی می شوند که پوکی استخوان، ضربه و آسیب ورزشی، سقوط از ارتفاع و فشار بیش از حد به مهره ها از دلایل آن می باشد. این شکستگی ها به طور متداول در ستون فقرات ایجاد می شود و اکثرا مهره های انتهایی ستون فقرات درگیر شکستگی می شوند. در این مقاله به شکستگی مهره های کمر میپردازیم.

 

شکستگی مهره های کمرعلت شکستگی مهره های کمری

ممکن است شکستگی مهره های کمر بر اثر ضربه شدید باشد که این ضربات در اثر موارد زیر به وجود می آید:

سقوط از روی ارتفاع

اصابت گلوله یا چاقو

مصدومیت هایی که در اثر ورزش ایجاد می شود

تصادف

در این شرایط شدت ضربه را باید مورد بررسی قرار داد و اگر آسیب به نخاع یا ستون فقرات وارد شده باشد، به سرعت باید درمان شود. البته نارسایی های استخوانی نیز می تواند دلیل بر شکستگی ستون فقرات باشد مثلا بیماران مبتلا به پوکی استخوان، تومور و یا سایر بیماری های استخوانی ممکن است در اثر وارد شدن ضرباتی با شدت کم، مثل شکستگی های خفیف، پیچ خوردگی یا افتادن از ارتفاع کم، دچار شکستگی ستون فقرات شوند. این شکستگی ها ممکن است تا مدتی به صورت نامحسوس، بدون علائم و ناراحتی باشد.

پوکی استخوان

از جمله دلایل مهمی که باعث ایجاد شکستگی در قسمت مهره های کمر و سایر مهره های استخوانی می شود، پوکی استخوان است. پوکی استخوان رفته ‌رفته باعث نازک تر شدن استخوان ها و ضعیف و شکننده شدن آنها می شود. به گونه ای که استخوان حتی امکان تحمل فشارهای طبیعی را نیز نخواهد داشت استخوانهای افرادی که دارای پوکی استخوان هستند به شدت ضعیف و شکننده است و با یک فعالیت طبیعی فرو می ریزد. واقع می‌ توان گفت که شایع ترین نوع شکستگی مهره های کمر مربوط به مبتلایان پوکی استخوان است.

مطابق با تحقیقات صورت گرفته حدود ۴۰ در صد از زنان حداقل یکبار تا سن ۸۰ سالگی به شکستگی استخوان دچار خواهند شد. و این عارضه می تواند به طور کلی شکل ستون فقرات را تغییر دهد. البته شکستگی مهره های کمری خود به خود درمان می شود و درد ناشی از آن از بین می رود. شکستگی های ناشی از پوکی استخوان در خانم های مسن باعث خم شدن کمر و کوتاه شدن قدشان می شود. که به اصطلاح امروزی به آنها گوژپشت گفته می شود. به این صورت که شانه های فرد به سمت جلو می رود و قسمت بالای پشت بزرگ و برآمده به نظر می رسد.

علائم شکستگی مهره های استخوان

شکستگی مهره کمر غالبا با درد شدیدی همراه است. اگر شکستگی ناشی از آسیب با فشار زیاد و ناگهانی باشد، در قسمت کمر درد شدیدی در کمر، پاها و بازوها احساس خواهید کرد. همچنین اگر شکستگی به اعصاب ستون فقرات آسیب وارد کند، در این نواحی احساس ضعف یا بی ‌حسی خواهید داشت. متلاشی شدن استخوان، تدریجی رخ می ‌دهد، مانند شکستگی ناشی از نازک شدن استخوان، که درد آن بطور معمول خفیف ‌تر خواهد بود. تا زمانی که استخوان به طور کامل بشکند، دردی احساس نمی ‌شود.

نشانه های شکستگی مهره های کمر

علائم و نشانه های شکستگی مهره های کمر با توجه به نوع شکستگی و شدت آن متفاوت است. اما به طور کلی اصلی ترین نشانه هایی که می توان به دنبال آن به شکستگی مهره های کمر پی برد، وجود درد شدید در قسمت مهره های کمر است. که البته این درد برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، بسیار ملموس تر می باشد.

عمدتاً افرادی که دچار این مشکل می شوند، با انجام کوچکترین فعالیتی مانند بلند کردن اشیا یا خم شدن یا چرخیدن به صورت ناگهانی درد شدیدی را در ناحیه کمر خود احساس می کنند. همین مسئله در افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، شدیدتر است به گونه ‌ای که حتی با یک حرکت ساده همچون سرفه کردن یا عطسه کردن درد شدیدی در کمرشان ایجاد می شود.

البته افرادی که دچار پوکی استخوان و عارضه های دیگر نباشند، بعد از حدود سه هفته این درد تسکین می یابد. اما در بیماران مبتلا به عارضه های دیگر همچون پوکی استخوان، زمان کاهش درد به ۴ تا ۶ هفته به طول می انجامد. بعد از گذشت این مدت زمان صرفاً ناحیه شکسته شده درد خواهد داشت.

 

چه زمانی برای آسیب در ناحیه کمر لازم است که به پزشک مراجعه کنیم؟

در موادری که درد در ناحیه ستون فقرات به حدی غیرقابل تحمل باشد و همچنین در موارد زیر لازم است به پزشک مراجعه کنیم :

سابقه سرطان

سن بیمار کمتر از 12 سال و بیشتر از 65 سال باشد.

کاهش وزن به طور فاحش

درد بیمار زیاد باشد و با استراحت نیز تسکین نیابد.

 

دکتر امیر آقائی اقدم
جراح ومتخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات 
فوق تخصص جراحی ستون فقرات 

ستون فقراتمقالات

اسکولیوزانحراف ستون فقراتتنگی کانال نخاعیجراح ستون فقرات در اهوازدیسک کمرستون فقراتکیفوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *