فوق تخصص ستون فقرات

یکی از مهم ترین علت هایی که بیماران به فوق تخصص ستون فقرات مراجعه می کنند. عمل و یا درمان دیسک کمر می باشد .به مجموعه ای از اعصاب نخاع گفته می شود .که بین مغز و سایر اجزای بدن سیگنال های الکتریکی وجود دارد که نخاع این ها را حمل و نقل می کند.نخاع از قاعده مغز شروع شده و تا لگن امتداد دارد . نخاع بخش مهمی از بدن انسان می باشد که حتی بسیاری از PNS ها از نخاع منشعب می شوند . نخاع بخش مهم و پرکاربرد می باشد. بنابراین باید سیستمی باشد که از این بخش مهم محافظت کند ؛ بخشی که از نخاع محافظت می کند ستون فقرات می باشد .

 

فوق تخصص ستون فقراتوظیفه نخاع

همان طور که پیداست مهم ترین وظیفه ستون فقرات محافظت از نخاع می باشد. که به عبارتی به آن ساختار پشتیبان اصلی نیز گفته می شود .

سیستم اسکلتی عضلانی بدن به واسطه ستون فقرات به یکدیگر اتصال می یابند .

علاوه بر تمامی این مواردی که گفته شد. ستون فقرات به فرد در راه رفتن ؛ نشستن ؛ دویدن ؛ خم شدن و چرخیدن کمک می کند .

آسیب ها و ضربه هایی که به کمر وارد می شود به ستون فقرات آسیب می رساند .

امروزه تعداد افرادی که ستون فقرات آن ها آسیب دیده شده افزایش یافته که علت آن این است که غالبا زندگی ما ناسالم است .

علائم مشکلات ستون فقرات

همان طور که می دانید اگر جلوی درد های کوچک را بگیریم هیچ وقت منجر به درد های عظیم نمی شوند .

بنابراین اگر دچار علایم هایی مانند :

کمر درد و تب ؛ درد پا  که از کمر شروع می شود و تا پا امتداد دارد و دارای ضعف بدنی هم می باشد.کنترل مثانه و با روده دچار مشکل می شود ؛ بی خوابی و حالت تهوع که فعالیت های روزمره را از بین می برد و هر روز این درد بیشتر می شود .

در صورت چنین علایمی حتما به متخصص ستون فقرات مراجعه فرمایید .

شما می توانید سلامت ستوان فقرات خود را با انجام دادن فعالیت های سالم نگه دارید.که این فعالیت ها عبارت اند از : کاهش وزن ؛ تقویت عضلات کمر؛ ورزش ؛ خم کردن پا ها و صاف نگه داشتن کمر هنگام بلند کردن اجسام ؛ هنگام نشستن بدن در حالت صحیح قرار بگیرد .

متخصص جراح ستون فقرات در چه زمینه هایی فعال است؟

جراحی ستون فقرات به دو بخش مغز و اعصاب و ارتوپدی تقسیم می شود که هر یک از این شاخه ها وظایف مخصوص به خود را دارند:

 جراح مغز و اعصاب

جراحی مغز و اعصاب نوعی تخصص است که در زمینه درمان اختلالات مغزی و سیستم عصبی کاربرد دارد. جراحان مغز و اعصابی که در زمینه ستون فقرات تخصص دارندف در واقع پزشکانی هستند که فلوشیپ ستون فقرات دارند. این نوع متخصصان انواع درمان ها اعم از جراحی و غیرجراحی را برای درمان بیماری های عصبی تجویز می کنند.

بیمارانی که مشکلات عصبی همچون تنگی نخاع، فتق دیسک، نافرم بودن ستون فقرات، عفونت های استخوانی، تومور، اختلالات حرکتی، درد در قسمت های گردن و … را دارند، باید به جراح مغز و اعصاب مراجعه کنند.

این پزشکان با استفاده از ابزارهای خاصی جهت تشخیص و درمان بیماری ها اقدام می کنند. از جمله فناوری های جدیدی که در زمینه تخصص جراحی مغز و اعصاب وجود دارند، عبارتند از: کیفو پلاستی، لامینکتومی، همجوشی ستون فقرات، آندوسکوپی، رادیو جراحی، شنت، استنت، لیزر و دیگر روش های جراحی.

جراح ارتوپد

جراحی ارتوپدی بخش دیگری از جراحی ستون فقرات است که بر روی تشخیص و درمان اختلالات سیستم ستون فقرات مرکز می کند. جراحان ارتوپدی که در قسمت ستون فقرات فعال هستند، در حقیقت جراحانی می باشند که فلوشیپ ستون فقرات دارند.

بیمارانی که مبتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی باشند، به این متخصصان باید مراجعه نمایند. از جمله مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی عبارتند از: شکستگی استخوان، کمر درد، تغییر فرم ستون فقرات، دررفتگی، پارگی رباط، آرتروز و … .

جراحان ستون فقرات نیز اختلالاتی همچون پوکی استخوان، فتق دیسک، نافرم بودن ستون فقرات، اسکولیوز، انواع آسیب ها و ضربه ها اعم از شکستگی و تصادف، تومورها، عفونت ها و ناهنجاری های بدو تولد را تشخیص و درمان می کنند.

نکات مهم برای انتخاب بهترین فوق تخصص ستون فقرات

در صورتی که مشکلات ناشی از ستون فقرات گریبان گیر شما نیز شده است، نیاز به پزشک متخصصی دارید که بتواند با تشخیص درست و به موقع خود سریعترین روش درمانی را برای شما بر گزیند. در این صورت باید بهترین فوق تخصص را  انتخاب کنید. تجربه و مهارت اولین چیزی است که باید به آن توجه کنید. پزشک متخصص شما باید تجربه بسیار بالایی در انجام عمل های ستون فقرات داشته باشد. برای اطمینان از این مسئله باید نتایج بیماران قبلی را بررسی کنید. می ‌توانید نظرات سایر بیماران را در سایت ایشان مطالعه کنید.

 آناتومی ستون فقرات

ستون فقرات یا ستون مهره ها بخشی از اسکلت محوری بدن است که از ۳۳ استخوان مهره و بافت غضروفی بین آنها تشکیل شده است. ستون فقرات از جمجمه تا لگن امتداد دارد و از نخاع و ریشه های عصبی محافظت می کند.

ستون فقرات به پنج ناحیه تقسیم می شود: گردنی، سینه ای، کمری، خاجی و دنبالچه هر ناحیه دارای تعداد، شکل و عملکرد مخصوصی از مهره ها است.

ستون فقرات دارای سه انحنای طبیعی است که به شکل حرف S در می آید. این انحناها به جذب شوک های وارد شده به بدن و افزایش انعطاف پذیری و تعادل بدن کمک می کنند. انحنای گردنی و کمری به سمت جلوی بدن خمیده و انحنای سینه ای و خارجی به سمت پشت بدن خمیده هستند.

هر مهره از سه بخش اصلی تشکیل شده است: تنه قدامی، قوس خلفی و زوائد استخوانی

تنه قدامی بخشی استوانه ای است که وزن بدن را تحمل می کند.

قوس خلفی بخشی خمیده است که از دو پایه و دو زاویه تشکیل شده و با تنه قدامی مفصل برخورد می کند.

زوائد استخوانی شامل زائده اسپینوز، زائده ترانسورس، زائده آرتیکولر و زائده فورامینال هستند که برای اتصال رباط ها، ماهیچه ها و اعصاب به مهره ها کاربرد دارند.

ستون فقرات با رباط ها، دیسک های بین مهره ای، ماهیچه ها و تاندون ها پایداری و حرکت پذیری می یابد. رباط ها رشته هایی از بافت پیوندی هستند که مهره ها را به هم متصل می کنند.

دیسک های بین مهره ای بالشتک هایی از بافت غضروفی هستند که بین تنه های قدامی مهره ها قرار دارند و به کاهش فشار و جذب شوک کمک می کنند. ماهیچه ها و تاندون ها بافت هایی عضلانی و پیوندی هستند که به حرکت دادن و نگه داشتن ستون فقرات کمک می کنند.

بهترین فوق تخصص ستون فقرات

فوق تخصص ستون فقرات یک رشته پزشکی است. که به بررسی، تشخیص و درمان بیماری ها، آسیب ها و اختلالات ستون فقرات می پردازد.

برای انتخاب بهترین فوق تخصص ستون فقرات باید به چند عامل توجه کرد، مانند:

  • تخصص و فوق تخصص پزشک و مدارک علمی و تجربی او
  • تعداد و نوع بیمارانی که پزشک درمان کرده است
  • نتایج و رضایت بیماران از درمان پزشک
  • برخورد و ارتباط پزشک با بیمار و خانواده او
  • میزان آشنایی و به روز بودن پزشک با روشهای جدید و پیشرفته درمان
  • مکان و تجهیزات مطب یا بیمارستانی که پزشک در آن فعالیت می کند.

دکتر امیر آقایی اقدم یکی از پزشکان فلوشیپ جراحی ستون فقرات هستند که دارای مدرک تخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی دیسک و ستون فقرات می باشند و در زمینه های مختلف جراحی ستون فقرات فعالیت می کنند.

 

دکتر امیر آقائی اقدم
جراح ومتخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات 
فوق تخصص جراحی ستون فقرات 

ستون فقراتمقالات

ارتوپدی در اهوازاسکولیوزانحراف ستون فقراتتعویض مفصلتعویض مفل لگنتنگی کانال نخاعیجراحی ستون فقراتجراحی شانهدیسک کمرکیفوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *