قوز کمر و پشت

قوز کمر و پشت با نام کیفوز نیز شناخته می‌شود این مشکل در واقع عارضه‌ای است که در آن ستون فقرات در ناحیه فوقانی کمر انحنای بیش از حد دارد. افرادی که این عارضه را داشته باشند در بخش شانه حالت گوی مانندی شکل می‌گیرد. این عارضه باعث ایجاد فشار در ناحیه ستون فقرات می‌شود.

 

قوز کمر و پشت

 

این مشکل ممکن است بر روی تنفس تاثیر بگذارد و همینطور ممکن است باعث کمردرد شود. همینطور گودی کمر به وجود می‌آورد و ظاهری نامناسب برای شخص به وجود خواهد آورد. همینطور اگر این عارضه درمان نشود می‌تواند برروی اشتها نیز تاثیر بگذارد و حتی سبب ایجاد درد در ناحیه‌ی گردن شود.

قوز کمر و پشت می‌تواند در تمام سنین اتفاق بیفتد اما بیشتر در بین افراد کهنسالان دیده می‌شود. اگر این عارضه بسیار حاد باشد می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را به وجود بیاورد. برای درمان این مشکل باید عواملی از جمله سن و علت آن، بررسی شود. قوز کمر در بین نوزادان دیده نمی‌شود زیرا بدن آنها به اندازه کافی انعطاف لازم را دارد.

 عوامل مهمی که می‌تواند باعث ایجاد قوز کمر و پشت شود:

این عارضه بیشتر در سنین کهنسالی رخ می‌دهد که البته اگر افراد بتوانند در این سنین نکاتی را رعایت کنند قوز کمر را تجربه نخواهند کرد. در بین نوجوانان و جوانان بد نشستن از مهم‌ترین دلایل قوز کمر است، خصوصا اگر دارای شغلی باشید که همواره نشسته‌اید. آسیب و شکستگی در ناحیه‌ی کمر و ستون فقرات می‌تواند باعث شود این بخش به حالت اولیه باز نگردد. انجام ورزش‌های سنگین و حرکت‌های غیر استاندارد از موارد دیگر ابتلا به این عارضه هستند.

قوز کمر و پشت قابل درمان است و می‌توان با انجام حرکاتی که توسط پزشک تجویز می‌شود آن را درمان کرد. همینطور می‌توان با استفاده از گن‌های مخصوص و قوزبند این عارضه را درمان کرد. درصورتی که قوز کمر با این راه‌ها قابل درمان نباشد و از نظر زیبایی، ظاهر شخص را تحت تاثیر قرار دهد با انجام جراحی می‌توان آن را درمان کرد.

انواع قوز

به طور کلی سه نوع قوز به صورت غیرطبیعی در بدن ایجاد می شوند که عبارتند از:

قوز وضعیتی

این نوع قوز در شرایطی به وجود می آید که رباط های پشت بدن و عضله ها ضعیف شده باشند. و یا حالت اندامی نامناسبی در بدن ایجاد شده باشد. از عوامل ایجاد این نوع قوز، حالت نشستن نامناسب، حمل کیف های سنگین و خراج شدن مهره های گردن از حالت طبیعی شان است.

قوز همراه تولد

این قوز باعث می شود که در ساختار مهره و دیسک اختلال ایجاد شود. به این صورت که ستون فقرات به شکل رو به جلو رشد می کند. میزان شیوع قوز همراه تولد نسبت به انواع دیگر قوزها بسیار کمتر است. و در هفته های اول زندگی جنینی و بر اثر خطای ژنتیکی رخ می دهد.

قوز شوئرمن

قوز شوئرمن در نتیجه بدشکل گرفتن ساختار مهره ها ایجاد می شود به این صورت که قسمت های پیشین مهره ها از قسمت های عقبی مهرها آهسته تر رشد می کند. این قوز که بیشترین شیوع را در بخش مهره های گردنی دارد در نتیجه رشد ناهمانگ مهرها ها ایجاد می شود در تصاویر پرتونگاری بیماران مبتلا به این نوع قوز دست‌کم سه جسم مهره‌ای مثلثی شکل دیده می‌شود. نخستین نشانه‌ ها در دوران نوجوانی دیده می‌ شود و این نوع قوز در پسران شایع ‌تر از دختران است.

 

قوز کمر و پشتعلائم و نشانه های وجود قوز

یکی از واضح ترین راه تشخیص قوز کمر و پشت، گردی و برآمدگی پشت می باشد. قوز بیش از حد باعث جلوتر رفتن سر و گردن می شود. علاوه بر این موارد علائم دیگری نیز وجود دارند که در اینجا به چند مورد از آن اشاره می کنیم:

سفت شدن عضلات همسترینگ

ایجاد مشکلات تنفسی و احساس درد در قفسه سینه

جلو رفتن بیش از حد سر و گردن

تفاوت در ارتفاع شانه و بالا و پایین بودن آن ها

احساس درد در کمر و پشت

گرفتگی بیش از حد ستون فقرات

قسمت فوقانی پشت بدن در هنگام به جلو خم شدن بلندتر از حالت طبیعی به نظر می رسد.

علائم قوز کمر ممکن است مشابه علائم سایر بیماری های ستون فقرات باشد. یا در نتیجه عفونت و آسیب به وجود آیند. در این صورت نمی توان به طور قطع با دیدن این علائم گفت فرد دچار قوز است. چنانچه در خصوص احتمال ابتلا به بیماری ستون فقرات نگران هستید، حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید. دکتر امیر آقایی اقدم جراح و متخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات از بهترین و سرشناس ترین پزشکان ایران هستند.

برای درمان قوز کمر نزد چه دکتری باید رفت؟

بهترین دکتر جهت درمان قوز کمر، متخصص جراحی ستون فقرات می باشد. کسانی که مبتلا به این بیماری هستند، لازم است حتما جهت درمان به متخصص مراجعه کنند. پزشک متخصص نیز با انجام معاینات فیزیکی و ارائه تست های مختلف می ‌تواند میزان حاد بودن بیماری و مطابق با آن نوع درمان خاصی را پیش بینی کند. جهت انجام معاینه فیزیکی، بیمار باید به سمت جلو خم شود و پزشک با استفاده از دستگاه های مخصوص اقدام به اندازه گیری میزان حرکت مفصل ها نماید. بر این اساس می تواند میزان شدت بیماری را تشخیص دهد و انحراف ستون فقرات را درمان کند.

تمرینات موثر جهت رفع قوز کمر

گاهی اوقات قوز کمر به اندازه‌ ای حاد نیست که نیاز به درمان داشته باشد. در این صورت می توانید با یک تمرین یک هفته ای اقدام به رفع قوز کمر نمایید. این حرکات و تمرینات عبارتند از:

حالت خوش آمد گویی

برای انجام این تمرین باید کف دست هایتان را در پشت سر خود قرار دهید تا شانه هایتان به هم نزدیک تر شود. این حرکت را به مدت ۱۰ ثانیه هر روز انجام دهید.

حالت چرخشی

یکی دیگر از حرکاتی که می تواند به رفع قوز کمر کمک کند، حرکت چرخشی است. به این صورت که روی یک صندلی بنشینید و دستانتان را پشت گردن خود قرار دهید. قسمت بالا تنه خود را به مدت 5 ثانیه به طرف راست و 5 ثانیه به طرف چپ بچرخانید.

 حالت قفل دست ها

جهت انجام این حرکت باید دست های خود را در پشت کمر خود قفل کنید. به این صورت که یک دست را از پشت کمر و یک دست را از بالای شانه خود رد نموده و به حالت قفل آنها را با یکدیگر درگیر نمایید. به مدت 5 ثانیه در این حالت بمانید و دوباره دستانتان را عوض کنید.

حالت ایستاده

جهت انجام این حرکت لازم است به صورت ایستاده به یک دیوار صاف تکیه دهید و چندین بار به صورت مداوم نفس عمیق بکشید.

 

چگونگی از بین بردن قوز کمر

درمان قوز کمر و پشت بسته به میزان شدت بیماری و پزشک متخصص شما متفاوت است. اولین روش جهت درمان قوز کمر انجام حرکات اصلاحی می باشد. در صورتی که با استفاده از تمرینات و حرکات درمانی نتوانید مشکل را رفع کنید، لازم است به پزشک متخصص جراحی ستون فقرات مراجعه کنید. دکتر امیر آقایی اقدم یکی از بهترین جراحان مفاصل و ستون فقرات در ایران است که مهارت و تجربه بالایی در درمان بیماری های مفاصل از جمله قوز کمر و پشت دارد. و درصد رضایت بالایی از بیماران را کسب نموده است.

روش های تشخیص قوز کمر و پشت  

پزشک معالج شما با توجه به علائمی که دارید و بررسی سوابق بیماری خانوادگی، می تواند نوع قوز در پشت و کمر شما را تشخیص دهد. همچنین در صورت نیاز می تواند از روش های زیر جهت تشخیص این بیماری استفاده کند.

معاینه فیزیکی

پزشک با معاینه فیزیکی و بررسی ستون فقرات شما می تواند هر گونه ناهنجاری را تشخیص دهد. ایجاد فشار در نواحی همسترینگ یا ستون فقرات که نسبت به فشار حساس هستند، تشخیص نوع قوز را ممکن می کند. قوز کمر به سادگی از ناحیه پهلو مشخص است و زمانی که بیمار به جلو خم شود، ناهنجاری در قسمت کمر مشخص می شود.

در برخی موارد ممکن است پزشک معالج شما شما بخواهد که از ناحیه کمر به سمت جلو خم شوید تا بتواند برآمدگی ها یا زاویه ستون فقرات را تشخیص دهد. امکان تشخیص کیفوز توراکولومبار نیز از همین طریق امکان پذیر است. در صورتی که به کیفوز یا قوز ستون فقرات مبتلا باشید، امکان حرکت به سمت جلو عقب و پهلو برایتان سخت خواهد بود.

تصویربرداری

پزشکی از طریق تصویربرداری ستون فقرات شما انجام میده دهد می تواند نمای داخلی پشت و پهلوی شما را مشاهده کند از جمله تصویر برداری هایی که جهت تشخیص میزان انحنای ستون فقرات خط استفاده می شود عبارتند از:

 سی تی اسکن

این نوع تصویربرداری تصاویر جزئی تری را از ناحیه ستون فقرات ارائه می کند. و برای اطمینان پزشک از وجود قوز در ستون فقرات انجام می شود.

ام آر آی

در صورتی که پزشک معالج شما به وجود مشکلاتی در نواحی عصبی شک کند، دستور به عکسبرداری از طریق ام آر آی را می دهد. تصاویر دریافتی از این طریق بسیار دقیق می باشند و تمامی قسمت های ستون فقرات و همچنین وجود تومور یا عفونت در آن به طور دقیق مشخص است.

 معاینه سیستم عصبی

یکی دیگر از روش های تشخیص قوز کمر و پشت معاینه سیستم عصبی شما توسط پزشک است. سیستم عصبی شامل عصب هایی است که به صورت ریشه های درخت در بدن انسان وجود دارد. این عصب ها پیام هایی را به مغز منتقل می کند. همچنین پیام هایی که از مغز دریافت می شود را به سایر نواحی انتقال می دهد. در مواردی که بی حسی و یا ضعف عضلانی داشته باشید، پزشک این آزمایش را تجویز می کند. معاینه سیستم عصبی هیچ نوع دردی ندارد و تنها عملکرد عصب ها را بررسی می کند.

درمان قوز کمر و پشت

روش های درمانی مختلفی برای رفع قوز کمر و پشت وجود دارد که بسته به سن بیمار، مقدار انحنای کمر، علائم بیمار و علت ایجاد قوز متفاوت است. به بیماران توصیه می شود که هر زمان متوجه این اختلال در بدن خود شدند، سریعا به درمان روی آورند زیرا روش های درمانی در ابتدای بیماری بسیاری راحتتر و نتیجه بخش تر خواهد بود. در ادامه انواع روش های درمانی قوز کمر و پشت را بیان می کنیم:

بریس

قوزبند طبی یا بریس یکی از روش های ابتدایی درمان می باشد که در مواردی که قوز کمر در حال پیشرفت است، استفاده می شود. البته این روش درمانی برای بیمارانی استفاده می شود که در سن رشد هستند. و برای میانسالان اثربخش نخواهد بود. بریس ها به صورت سفارشی مناسب بدن و اندام بیمار ساخته می شود و در زیر لباس قرار می گیرد.

فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی سعی می شود بدن انعطاف پذیری خوبی به دست آورد و دامنه حرکتی ستون فقرات افزایش یابد. روش های فیزیوتراپی و بریس معمولا مکمل یکدیگرند و در کنار هم استفاده می شوند. در فیزیوتراپی هدف، انعطاف پذیری عضلات کمر و زردپی و افزایش قدرت عضلات و اندام حرکتی است.

دارودرمانی

قوز کمر گاهی با درد همراه است. که در این شرایط لازم است از داروهای مسکن برای کنترل درد استفاده شود. معمولا پزشک متخصص شما در ابتدا از داروهایی با دوز پایین تر شروع می کند و رفته رفته دوز دارو را بالا می برد.

 

قوز کمر و پشتعمل جراحی

معمولا اگر این بیماری زود تشخیص داده شود، به جراحی نیاز پیدا نمی کند. اما در مواردی شاهد هستیم که قوز کمر در حال پیشرفت است و با هیچ روش درمانی کنترل نمی شود. البته عمل جراحی نیز خود شرایطی دارد به طور مثال برای کسانی پیشنهاد می شود که انحنای ستون فقرات آن ها بیشتر از 80 تا 90 درجه باشد. اگر قوز در ناحیه میانی یا پایین کمر ایجاد شود، عمل جراحی برای بیمارانی توصیه می شود که قوز کمر آن ها 60 تا 70 درجه باشد. علاوه بر این عمل جراحی یک انتخاب برای بیمارانی است که به خاطر درد کمر دچار ناتوانی شده اند یا قوز کمر آن ها باعث وارد شدن فشار به کانال نخاعی یا اعصاب موجود در این ناحیه از بدن شده باشد.

دکتر امیر آقایی اقدم جراح و متخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات از بهترین و سرشناس ترین پزشکان فوق تخصص جراحی ستون فقرات هستند که رضایت حداکثری بیماران را در رزومه کاری خود دارند.

 

دکتر امیر آقائی اقدم
جراح ومتخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات 
فوق تخصص جراحی ستون فقرات 

 

 

ستون فقراتمقالات

ارتوپدیاسکولیوزانحراف ستن فقراتانحراف ستون فقراتجراح استخواندیسک کمردیسک کمر در اهوازستون فقراتقوز کمرکیفوز

8 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *