متخصص ارتوپد در اهواز

متخصص ارتوپد سعی می‌کند تا به کمک روش‌های با جراحی و بدون جراحی به تشخیص و درمان مشکلات سیستم حرکتی بدن اقدام نماید، از جمله مهم‌ترین این مشکلات می‌توان به مواردی مثل آسیب‌های استخوان‌ها و مفاصل، آسیب‌های ورزشی، عفونت اندام‌ها، بیماری‌های مادرزادی، تومورهای استخوانی و غیره اشاره کرد، به متخصص ارتوپد متخصص استخوان و مفاصل و جراح استخوان و مفاصل نیز گفته می‌شود ، همواره در اهواز نیز مانند سایر نقاط جهان تعداد افراد زیادی به مشکل ارتوپدی دچار می‌شوند، که متخصص ارتوپد در اهواز می‌تواند در این راستا به افراد کمک نمایند‌.

 

متخصص ارتوپد در اهوازوظیفه متخصص ارتوپد در اهواز

متخصص ارتوپد وظیفه دارد که علاوه بر انجام جراحی‌های مختلف از روش‌های جسمانی، تجویز دارو و توان بخشی نیز استفاده کند، به طور کلی ۵۰ درصد از کار متخصص ارتوپد وقف مدیریت جراحت با روش‌های بدون نیاز به جراحی و ۵۰ درصد دیگر صرف مدیریت بیماری به کمک جراحی می‌باشد.

مهارت‌های مورد نیاز متخصص ارتوپد

متخصص ارتوپد باید در زمینه‌های تشخیص آسیب یا اختلال، درمان با دارو، جراحی و سایر برنامه‌های درمانی، توان بخشی ( با استفاده از ورزش و فیزیوتراپی جهت ترمیم حرکت، قدرت و عملکرد ) و اطلاع رسانی و ارائه یک برنامه درمانی مهارت کافی داشته باشد.

انواع تخصص‌های ارتوپد

اگر چه اغلب متخصصان ارتوپد کلیات ارتوپد را اجرا می‌کنند، اما بعضی از آن‌ها ممکن است در درمان دست، شانه، پا، زانو و ستون فقرات در کودکان و تروما یا پزشکی ورزشی نیز تخصص داشته باشند.

انواع درمان‌های انجام شده توسط متخصصان ارتوپد

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی بیماری‌های ارتوپدی به روش‌های درمانی جدید مثل تعویض مفصل و آرتروسکوپی درمان می‌شوند که این روش ها این امکان را به متخصص ارتوپدی می‌دهد که داخل مفصل را بررسی و ارزیابی کند، سپس عمل جراحی را آغاز نماید، درمان توسط متخصصان معمولاً شامل مشاوره، استفاده از داروها، قالب گیری، آتل‌ها و روش‌های درمانی مثل فیزیوتراپی، ورزش یا جراحی باشد.

ارتوپدی چیست و چه امراضی را درمان میکند؟

اصطلاح ارتوپدی توسط پزشک متخصص اطفال به نام نیکولاس شکل گرفته است ، که نیکولاس ارتوپد را به یک باغبان تشبیه میکند که یه درخت کج را به یک دیوار قوی متصل میکند.

رشته ارتوپد یکی از شاخه های تخصصی پزشکی است که به تشخیص ، درمان ، توان بخشی و پیشگری از صدمات مربوط به استخوان ها ، مفاصل ها ، رباط ها ،تاندون ها و عضلات و عصبی هایی که اجازه می دهند یک فرد حرکت کند و فعال باشد

وظایف ارتوپدی :

هدف و وظیفه اصلی ارتوپد اراقا و رشد سیستم عضلانی بیمار است که پزشک‌متخصص ارتوپد با مسائل مربوط به سیستم عضلانی و اسکلتی مواجه شود موظف است که این مسائل که در ذیل به آن توجه شده است بپردازد:

– تشیخص درست اختلال

-درمان با دارو

-تمرین توان بخشی یا درمان فیزیکی برای بهبود یافتن

-پیشگری با ارائه برنامه های اطلاعاتی برای جلو گیری از آسیب ها و یا تاخیر در ‌پیشرفت بیماری

در واقع رشته ارتوپدی تکنیکی است برای جلوگیری از تغییر شکل بدن انسان از آسیب های پیش اومده

به دستگاه های ارتوپدی ارتز میگویند که شامل پرتز هایی گوناگونی است که از مواد مصنوعی  به عنوان جایگزین از هر بخشی از بدن که به هر دلایلی از بین رفته است تشکیل شده است .

روش های درمان ارتوپدی

دو نوع روش درمانی در ارتوپدی وجود دارد که شامل روش محافظه کارانه و روش جراحی است. هر دوی این روش ها با هم متفاوت است. در اینجا به طور مختصر هر دو روش درمانی را توضیح می دهیم.

درمان محافظه کارانه

در این روش درمانی پزشک برنامه های فیزیکی و کاربردی تجویز می کند کخ به وسیله آن جریان مستقیم و متناوب اولتراسوند و نور لیزر جریان می یابد و همین مسئله موجب می شود تا گردش خون و مواد مغذی در مناطق مربوطه فعال شوند.

همچنین تزریق کنترل شده بر روی ستون فقرات نیز برای تحریک ریشه عصب به عنوان یک نتیجه از دیسک یا تنگی کانال نخاعی و شکایت مزمن از استئونوزهای ستون فقرات انجام می شود ، که عامل ضد التهاب بوده و باعث تسلی درد می شود. از دیگر مواردی که به عنوان درمان محافظه کارانه شناخته می شود، شوک درمانی، احیا پزشکی، دارو درمانی و … است.

روش جراحی

اگر روش های غیرتهاجمی و محافظه کارانه برای درمان مشکلات ارتوپدی کارساز نباشد، پزشک ممکن است پیشنهاد جراحی را بدهد. اگر جراحی به درستی و با مهارت پزشک انجام شود، بیماری و دردهای شانه، مفصل آرنج، مچ پا، لگن و زانو و … درمان می شوند و درد آن نیز به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

دکتر امیر آقایی متخصص استخوان و مفاصل و ستون فقرات از بهترین و سرشناس ترین پزشکان در اهواز هستند که از نقاط مختلف کشور به ایشان مراجعه می کنند و نتیجه خوبی نیز کسب می کنند.

روش های جراحی ارتوپدی

جراحی ارتوپدی نیز خود به روش های مختلفی تقسیم بندی می شود که در اینجا به آن اشاره می کنیم:

آرتروسکوپی: 

روشی که با استفاده از دوربین می‌ توان داخل مفصل را دی و مشکلات آن را بررسی کرد.

فیوژن:

روشی که با استفاده از میله ها یا دستگاه‌ های داخلی، استخوان‌ ها به هم جوش می‌ خورند.

جایگزینی مفصل:

یک مفصل آسیب ‌دیده برداشته می شود و بعد به جای آن یک با مفصل مصنوعی اصلاح و یا جایگزین می شود.

روند درمان توسط ارتوپد به چه گونه است؟

بیماران معمولا با یک علامت به پزشک‌ مراجعه میکنند که شایع ترین این علامت ها درد است.که در رشته ارتوپدی هم همین گونه است بیمار با یک علامتی به متخصص ارتوپد مراجعه میکند. به فرض بیمار با علامت درد زانو به پزشک مراجعه میکند پزشک متخصص باید تشخیص دهد. چه چیزی باعث درد زانو شده است ؟ که متخصص معاینه های اولیه را انجام می دهد و بعد از بررسی آزمایش ها و عکسبرداری ها روش در مان خود را پیاده میکند.

شناخت مفاصل و ستون فقرات :

مفصل عضوی بسیار مهمی است دواستخوان را به هم متصل میکند و سر استخوان ها معمولا در آن ناحیه گرد است و بین مفصل ها هم عضوی نرم اما مقاوم به نام غضروف وجود دارد که حرکت استخوان هارو ممکن میسازد.

ستون فقرات هم شامل ۲۴ مهره است که در نیم تنه بالایی پشت قرار گرفته است و باعث استوار و محکم ماندن بدن میشود و درضمن بین این مهره ها عضوی نرم به نام دیسک وجود دارد که از سایش مهره ها به هم جلو گیری میکند.

یکی از نکاتی که باید خیلی به آن توجه کرد انتخاب پزشک‌متخصص است که چون با یک تشخیص اشتباه ممکن است آثار جبران ناپذیری به جا بگذارد که در اینجا دکتر امیر آقایی اقدم جراح و متخصص استخوان وفوق تخصص جراحی ستون فقرات می باشد را معرفی میکنیم.

 

متخصص ارتوپد در اهواز

فلوشیپ ارتوپدی چیست

پزشکان متخصص ارتوپدی می توانند هر گونه آسیب اسکلتی عضلانی را درمان کنند. فلوشیپ مهارت های علمی و تجربی پزشکان ارتوپدی در یک زمینه خاص است. یعنی به طور تخصصی منطقه ای پا، زانو، ستون فقرات و … را درمان کنند. متخصصان ارتوپدی با گذراندن دوره فلوشیپ با بخش های خاصی از بدن کار می کنند. و بدین ترتیب در آن ناحیه متخصص می شوند.

بهترین متخصص ارتوپد در اهواز

برای انتخاب بهترین متخصص ارتوپد باید نکات مهمی را در نظر بگیرید که عبارتند از:

تخصص و مدرک پزشک

از فاکتورهای مهم و اساسی برای انتخاب یک پزشک، تخصص و مهارت اوست. گواهی بورد یکی از موارد نشان دهنده بالا بودن سطح تخصص پزشک، مهارت و تجربه وی و … است. همچنین تحقیق کنید که جراح ارتوپدی سابقه ادعای قصور یا اقدامات انضباطی را نداشته باشد.

پرس و جو از پزشکان و استفاده از تجربه آشنایان

از پزشکی که شما را به متخصص ارتوپد معرفی می کند، بخواهید که یکی از پزشکان معتمد خود را معرفی کند. زیرا پزشکان از تجربه و تخصص هم بیشتر آگاهی دارند. همچنین خانواده، دوستان و آشنایانی که با مشکلات ارتوپدی دست و پنجه نرم کرده اند، می توانند کمک بزرگی به شما در جهت پیدا کردن پزشک متخصص نمایند.

تجربه پزشک

هرچه پزشک تجربه بیشتری داشته باشد، نتایج حاصل از درمان وی برای بیمار بهتر خواهد بود. حتما تحقیق کنید که پزشک سابقه درمان بیماران با شرایط شبیه به شما را داشته باشد.

نظر سایر بیماران

در سایت های پزشک مورد نظر خود وارد شوید و نظرات بیماران را بخوانید. با دانستن نظرات بیماران دیگر آشنایی و شناخت اولیه از پزشک خود به دست خواهید آورد. و با نحوه عملکرد وی آشنا می شوید. البته جدای از بحث تخصص و تجربه مدت زمان انتظار، نوبت گیری و محیط مطب را برای انتخاب پزشک در نظر بگیرید. زیرا در بیماری های مربوط به ارتوپدی نیاز به مراجعه چندباره به پزشک و مطب وی دارید. بنابراین میزان انتظار و محیط مطب باید با شرایط شما سازگار باشد.

جنسیت

فارغ از نگاه جنسیتی به پزشکان باید به این نکته توجه کنید که با پزشک خانم راحتتر هستید یا با پزشک آقا. زیرا لازم است اطلاعات شخصی خود را به طور کامل برای پزشک بازگو کنید و اگر احساس راحتی با پزشک نداشته باشید در روند درمان شما اختلال ایجاد می شود.

طرز برخورد پزشک و پرسنل وی

پزشک و متخصص ارتوپد لازم است با بیمار خود وقت زیادی را بگذراند و با صبوری و آرامش به حرف های وی گوش کند. هنگامی که برای اولین بار با دکتر ارتوپد ملاقات می کنید، به نحوه پاسخ ‌دهی وی توجه کنید. و در نظر داشته باشید که پزشک از سؤالات شما استقبال می کند یا خیر؟ متخصص ارتوپد باید گزینه های درمانی زیادی را برای درمان و بهبود شرایط بیمار امتحان کند بنابراین صبوری وی بسیار حائز اهمیت است.

پوشش بیمه

پوشش بیمه شما یک موضوع مهم است. برای دریافت بیشترین مزایای بیمه و پرداخت کمترین هزینه، ممکن است لازم باشد متخصص ارتوپدی را انتخاب کنید که در با بیمه شما همکاری کند.

سخن پایانی

برای ارتباط با متخصصان ارتوپد در اهواز می‌توانید به صورت اینترنتی و حضوری از دکتر مشاوره گرفته و معاینه شوید ، دقت داشته باشید که در هنگام انتخاب متخصص دقت و توجه کافی به خرج دهید و به ویژه برای انجام جراحی‌های ارتوپدی خود از جراحان و متخصصان کارآزموده و کارکشته کمک بگیرید، زیرا عمل‌های جراحی ارتوپدی بسیار پیچیده و پر اهمیت هستند و یک اشتباه کوچک می‌تواند آثار جبران ناپذیری برای اندام‌ها به وجود آورد.

روش های تشخیص مشکلات ارتوپدی

برای تشخیص مشکلات ارتوپدی، باید به دکتر متخصص ارتوپد مراجعه کنید. پزشک با استفاده از معاینات بالینی، تاریخچه پزشکی و آزمایش های تصویربرداری، علت و نوع بیماری را تشخیص می دهد و روش های درمان مناسب را پیشنهاد می کند.

برخی از آزمایش های تصویربرداری که برای تشخیص مشکلات ارتوپدی استفاده می شوند عبارتند از:

رادیولوژی

یک نوع عکسبرداری از استخوان ها با استفاده از پرتوهای ایکس است که می تواند شکستگی، تغییر شکل، آسیب گردن و ستون فقرات، آرتریت و عفونت را نشان دهد.

اسکن CT

یک نوع عکسبرداری پیشرفته با استفاده از پرتوهای ایکس است که می تواند تصاویر دقیق و جزئی از استخوان ها، بافت ها و اعضای داخلی را تولید کند. این آزمایش برای تشخیص شکستگی های پیچیده، آسیب های ناحیه سر و گردن، توده ها و عفونت ها مفید است.

اسکن MRI

یک نوع عکسبرداری است که می تواند تصاویر واضح و جامع از بافت های نرم مانند عضلات، رباط ها، تاندون ها، غضروف ها و دستگاه عصبی را نمایش دهد. این آزمایش برای تشخیص آسیب های عضلانی، التهابات، سرطان و بروز ديسك ها مناسب است.

سونوگرافی

یک نوع عکسبرداری با استفاده از صدا با فرکانس بالا است که محاسبات صورت را به صورت حقيقی نمایش می دهد. این آزمایش برای بررسی حالت حرکت مفصل، شرایط رباط و تاندون، خون رسانی به بافت ها و حضور سيال در مفصل کاربرد دارد.

بهترین متخصص ارتوپد در اهواز

دکتر امیر آقایی اقدم یک متخصص ارتوپدی و فلوشیپ هستند که در شهر اهواز مشغول به کار هستند.

براساس نظرات کاربران، دکتر امیر آقایی اقدم متخصص ارتوپد در اهواز دارای امتیاز 5 از 5 هستند و توسط 100 درصد کاربران پیشنهاد شده اند.

 

برخی از ویژگی های مثبت دکتر امیر آقایی اقدم عبارتند از:

  • خوش برخورد و با حوصله بودن
  • دارا بودن تجربه و مهارت بالا
  • تشخیص و درمان صحیح و مناسب
  • پاسخگویی به سوالات و توضیحات کامل

اقدامات لازم قبل از مراجعه به متخصص ارتوپدی

شما می توانید با چند روش ساده در خانه، درد مفاصل و استخوان ها را برای مدت کوتاهی تسکین دهید. برخی از این روش ها عبارتند از:

  • با استفاده از آتل مفصل را ثابت کنید اما از ثابت ماندن مفصل برای مدت طولانی خودداری کنید.
  • به ناحیه آسیب دیده استراحت دهید، از انجام هرگونه فعالیتی که باعث درد شما می شود خودداری کنید.
  • برای کاهش درد، از کمپرس سرد استفاده کنید. استفاده از یخ روی مفاصل دردناک شما میتواند درد و التهاب را تسکین دهد.
  • برای اسپاسم عضلات اطراف مفاصل، سعی کنید از پد گرم کننده استفاده کنید. پد گرم کننده می تواند عضلات را شل کند و خونرسانی به ناحیه را بهبود بخشد.

 

دکتر امیر آقائی اقدم
جراح ومتخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات 
فوق تخصص جراحی ستون فقرات 

ارتوپدیمقالات

ارتوپدی در اهوازاسکولیوزانحراف ستون فقراتجراح استخوان در اهوازستون فقراتقوز کمرکیفوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *