متخصص مفاصل و استخوان در اهواز

اکثرا افراد وقتی دردهایی در ناحیه استخوان و مفاصل می شوند، نمی دانند که باید به کدام متخصص مراجعه کنند. دردهای مربوط به بدن و استخوان و مفاصل را باید نزد پزشک متخصص مفاصل یا ارتوپد درمان کرد. درمان تمامی دردهایی که موجب آسیب های عضلانی و استخوانی ایجاد می شود، در تخصص پزشک ارتوپد است. البته متخصص ارتوپد نیز به حیطه های مختلفی تقسیم بندی می شود و ویژگی های و وظایف خاصی دارند. در این نوشته با ما همراه باشید تا به بررسی ویژگی و تخصص پزشک ارتوپد و معرفی متخصص مفاصل و استخوان در اهواز بپردازیم.

 

متخصص مفاصل و استخوان در اهواز

متداول ترین جراحی هایی که توسط متخصصین مفاصل و استخوان انجام می شود.

ترمیم بافت نرم

برخی کودکان از بدو تولید بافت نرمی دارند یا به مرور بافت زنده انسان دچار نرمی می شود. در این صورت می توان با ترمیم یا جایگزینی بافت جدید، بافت های نرم و تخریب شده را زنده کرد.

آرتروسکوپی

این روش جراحی برای تشخیص و درمان مشکلات داخل مفصل انجام می شود. آرتروسکوپی به نوعی جراحی کم تهاجمی است که غالبا بیمار دردی را احساس نمی کند و بعد از مدت زمان کوتاهی نیز می تواند به فعالیت عادی و روزانه خود برگردد.

تعویض مفصل

هنگامی که مفصل دچار آسیب هایی همچون پارگی، ساییدگی یا شکستگی شود، و قدرت حرکتی انسان را محدود کند، جراحی تعویض مفصل انجام می شود.

ترمیم شکستگی استخوان

هنگامی که استخوانی در اثر تصادف، آسیب های ورزشی و … دچار شکستگی شد، جراح ارتوپد با توجه به محل شکستگی و نوع آن و با استفاده از صفحات فلزی، پیچ یا پین، شکستگی را ترمیم می کنند.

جراحی ترمیمی مفصل

بعد از اینکه جراحی مفصل انجام دادید، و با گذشت زمان دچار التهاب و درد شدید،در این حالت باید پروتز جدید جایگزین بخشی یا تمام پروتز فرسوده شود.

استئوتومی

در روش جراحی استئوتومی جراح متخصص شما استخوان های تغییر شکل یافته را برش و شکل داده و مفاصل آسیب دیده را ترمیم می کند و استخوان ها را به طور صحیح کوتاه یا بلند می کند.

جراحی فیوژن

جراحی فیوژن زمانی کاربرد دارد که بیمار دچار دردهای مفصلی یا آرتروز شدید است. در این روش جراح ارتوپد دو استخوان را به هم جوش می دهد تا متصل شوند و به این ترتیب درد را کاهش داده و ثبات بیشتری در ناحیه درد ایجاد می کند.

متخصص ارتوپد و وظایف آن

تمامی حرکات و فالیت های بدنی انسان توسط بافت ها و استخوان ها شکل می گیرد. و اگر یک عارضه یا مشکلی ایجاد شود، عملکرد بدن مختل می شود. و در شرایطی حتی کارهای ساده روزمره نیر با اختلال مواجه می شود.

کمردرد، آسیب‌ های ورزشی، آرتروز و گرفتگی عضلات گردن از جمله مواردی است که باعث می شود بیمار به ان دچار شود. و بر روی وضعیت و شرایط جسمانی بیماران تأثیر می ‌گذارد.

متخصصان مفاصل و استخوان در اهواز  به ‌خوبی با عوارض موجود در ساختمان استخوانی و عضلانی انسان آشنایی دارند و بهترین مرجع برای درمان، تسکین و رفع نشانه‌های مشکلات و دردهای استخوان و عضلانی به‌حساب می‌آیند.

متخصص ارتوپدی که به آن متخصص استخوان و مفاصل یا جراح استخوان و مفاصل یا ارتوپد نیز می‌ گویند موظف است با استفاده از روش ‌های جراحی و غیر جراحی به تشخیص و درمان مشکلات سیستم حرکتی بدن بپردازد.

ویژگی یک متخصص ارتوپد خوب

برای درمان هر بیماری باید به متخصص آن مراجعه کرد. برای درمان دردهای ناشی از استخوان و مفاصل نیز لازم است به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کرد. برای اینکه یک پزشک ماهر و حرفه ای پیدا کنید باید به موارد زیر توجه ویژه ای داشته باشید.

بررسی سطح تجربه و مهارت پزشک

تحقیق و پرس و جو از سایر بیماران

محیط کاری پزشک و اینکه آیا به فضای مطب و محل کار خود اهمیت می دهد یا خیر

برخورد پزشک و اخلاق حرفه ای و اینکه بتواند رضایت بیمار را جلب کند.

توصیه سایر پزشکان

 

جراح ارتوپد کیست؟

جراحی هایی که برای مفاصل ایجاد می شود، توسط جراح ارتوپد صورت می پذیرد. بنابراین یک جراح ارتوپد باید تجربه کافی داشته باشد. یک جراح خوب در اهواز باید تمامی روش های جراحی را بداند.

بهترین متخصص مفاصل و استخوان در اهواز

یکی از بهترین پزشکان جراح و متخصص استخوان، مفاصل و فوق تخصص ستون فقرات در اهواز دکتر امیر آقائی اقدم است. ایشان در زمینه تشخیص صحیح بیماری های مرتبط با سیستم حرکتی بدن مانند استخوان ها، مفاصل، عضلات و هر بافتی که در ارتباط با این سیستم باشد و همچنین درمان و جراحی این بیماری ها فعالیت می کنند. تمامی بیماری های حرکتی دست ها و پاها، گردن و کمر، لگن و مشکلات متعدد آنها توسط دکتر امیر آقایی قدم متخصص و جراح ارتوپد در اهواز ابتدا به درستی تشخیص داده سپس جراحی و درمان می شوند.

فلوشیپ ارتوپدی چیست؟

فلوشیپ ارتوپدی یک دوره تکمیلی و تخصصی در یکی از زیر شاخه های ارتوپدی است که پزشکان ارتوپد بعد از گذراندن دوره رزیدنتی و اخذ مدرک تخصصی می توانند آن را طی کنند. فلوشیپ ارتوپدی به پزشکان ارتوپد کمک می کند تا مهارت و دانش بالاتری در زمینه خاصی از ارتوپدی به دست آورند و بتوانند به درمان بیماران با شرایط پیچیده تر بپردازند. فلوشیپ ارتوپدی معمولا چند ماه تا چند سال طول می کشد و در کشورهای مختلف شرایط و محتوای آن متفاوت است. برخی از انواع فلوشیپ ارتوپدی عبارتند از:

  • فلوشیپ جراحی دست
  • فلوشیپ جراحی پا و مچ پا
  • فلوشیپ جراحی آرنج
  • فلوشیپ جراحی شانه
  • فلوشیپ جراحی زانو
  • فلوشیپ جراحی لگن و مفصل ران
  • فلوشیپ جراحی ستون فقرات
  • فلوشیپ جراحی اعصاب محیطی
  • فلوشیپ تومورهای اسکلتی عضلانی
  • فلوشیپ جراحی های میکروسکوپی
  • فلوشیپ آرتروسکوپی (جراحی بسته مفاصل)
  • فلوشیپ آرتروپلاستی (تعویض مفاصل)
  • فلوشیپ آسیب های ورزشی
  • فلوشیپ جراحی ارتوپدی اطفال
  • فلوشیپ تروما

 

روش های درمان ارتوپدی

روش های درمان ارتوپد  توسط متخصص مفاصل و استخوان در اهواز بستگی به نوع بیماری یا آسیب دیدگی سیستم عضلانی اسکلتی دارد. برخی از روش های درمان ارتوپدی عبارتند از:

دارو

برای کاهش التهاب، درد، عفونت یا استحکام استخوان ها ممکن است داروهای مختلفی تجویز شود.

تمرینات ورزشی

برای بهبود حرکت، قدرت، انعطاف پذیری و تعادل مفاصل و عضلات ممکن است تمرینات خاصی توصیه شود.

فیزیوتراپی

برای تسریع بهبودی، کاهش التهاب و درد و افزایش عملکرد مفاصل و عضلات ممکن است از روش های فیزیکی مانند گرما، سرما، الکترودرمانی، لیزر، اولتراسوند و گیر استفاده شود.

تزریق

برای رفع التهاب، درد یا روان کننده مفاصل ممکن است از تزریق داروهای مانند کورتون، هیالورونات یا پلاسمای غنی از پلاکت استفاده شود.

جراحی

برای تعمیر یا تعویض ساختارهای آسیب دیده یا فاسد شده مانند استخوان ها، مفاصل، رباط ها، تاندون ها یا غضروف ها ممکن است جراحی لازم باشد. جراحی ممکن است با روش های باز یا بسته (آرتروسکوپی) انجام شود.

جراح ارتوپد چه چیزی را درمان می کند؟

جراح ارتوپد یک پزشک است که بیماری ها و آسیب های مربوط به سیستم اسکلتی عضلانی را درمان می کند. سیستم اسکلتی عضلانی شامل استخوان ها، مفاصل، رباط ها، تاندون ها، ماهیچه ها و اعصاب است.

جراح ارتوپد ممکن است با روش های غیر جراحی مانند دارو، تزریق، تمرینات و فیزیوتراپی یا با روش های جراحی مانند آرتروسکوپی، تعویض مفصل، ترمیم رباط یا تاندون، فتق دیسک و گیر بیماران را درمان کند.

 

دکتر امیر آقائی اقدم
جراح ومتخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات 
فوق تخصص جراحی ستون فقرات 

 

جراح و متخصص استخوانمقالات

اسکولیوزانحراف ستون فقراتجراحی استخوان در اهوازجراحی ستون فقراتدیسک کمردیسک گردنقوز پشتکیفوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *