دیسک کمر خفیف و شدید

دیسک‌های ستون فقرات در جوانان حاوی مقادیر فراوان آب می‌باشد که وجود آب باعث می‌شود این دیسک‌ها انعطاف پذیری بالایی داشته باشند، چون دیسک‌های کمر شبیه به یک بالشتک‌هایی بین مهره‌ها عمل می کنند، با گذشت زمان و افزایش سن دیسک‌ها در طی روند پیرشدن افراد کم کم خشک می‌شوند، خشک شدن دیسک‌ها باعث می‌شود که حلقه‌های سخت خارجی اطراف دیسک شکننده‌تر شود و احتمال این که در اثر انجام حرکات ساده مثل بلند کردن کیسه مواد غذایی، سوار شدن به ماشین و غیره ترک خورده و پاره شود، افزایش می‌یابد. در این مقاله به دیسک کمر خفیف و شدید میپردازیم.

 

دیسک کمر خفیف و شدیددلایل بروز دیسک کمر

عوامل زیادی در بروز دیسک کمر خفیف و شدید تاثیرگذار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی مثل سن، جنسیت، شغل‌های سنگین، اضافه وزن بیش از حد، مصرف زیاد نیکوتین و دخانیات، سابقه خانوادگی و غیره اشاره کرد.

علائم دیسک کمر خفیف و شدید

از جمله مهم‌ترین علائم دیسک کمر خفیف و شدید می‌توان به مواردی مثل پا درد، درد عصب، افتادگی پا، علائم عصبی، درد پایین کمر، دردهایی که با حرکت کردن بیشتر می‌شود و غیره اشاره کرد.

کنترل درد دیسک کمر خفیف

در هنگام بروز درد دیسک کمر خفیف، ابتدایی‌ترین کار این است که با استفاده از یخ، داروهای مسکن، داروهای شل کننده عضله، گرما درمانی و استراحت سعی کنید که این درد را کنترل کنید، تا درمان شود. دیسک کمر خفیف اغلب با پارگی آنولار شروع می‌شود، در این مرحله دیسک کمر سالم است فقط یک سری ترک جزئی و کوچ در لایه بیرونی سخت به وجود می‌آید.

روش‌های درمانی دیسک کمر شدید

در هنگام دیسک کمر شدید روش‌های درمانی مثل فیزیوتراپی، لیزر تراپی شاک ویو، آلتراسوندر، درمان‌های دستی ستون فقرات، طب‌ سوزنی، ماساژ درمانی، تزریق اپیدورال‌ داروهای استروئیدی، تزریق اوزون، پی آر پی و در نهایت جراحی می‌تواند مثمر ثمر باشد. در دیسک کمر شدید بیرون زدگی دیسک اولین مرحله است، در هنگام بیرون زدگی دیسک هسته نرم در لایه بیرونی سخت شکسته است و هنگامی که دیسک شدیدتر می‌شود، مرحله جداسازی دیسک آغاز می‌گردد، در مرحله جداسازی دیسک مواد داخلی هسته پالپوس به وسیله یک پارگی در دیواره بیرونی دیسک نفوذ می‌کنند و از دیسک جدا می‌گردند.

سخن پایانی

اگر درد و علائم دیسک کمر خفیف و شدید بعد از حدود دو ماه بهبود نیابد، معمولاً لازم است که جراحی انجام شود که تشخیص آن بر عهده پزشک خواهد بود، البته انجام جراحی به این معنا نیست که حتماً درد کمر درمان خواهد شد، زیرا افرادی هستند که بعد از جراحی نیز درد کمر آن‌ها بهبود نیافته است.

 

دکتر امیر آقائی اقدم
جراح ومتخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات 
فوق تخصص جراحی ستون فقرات 

 

دیسک کمرمقالات

ارتروز پااسکولیوزانحراف ستون فقراتدیسک کمر در اهوازستون فقراتقوز کمرکیفوزمتخصص ارتوپد در اهواز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *