تفاوت دیسک گردن با آرتروز گردن


تفاوت دیسک گردن با آرتروز گردن

تفاوت دیسک گردن و آرتروز گردن یکی از مواردی است که معمولا برای افراد قابل تشخیص نیست و عدم تشخیص درست این دو باعث می‌شود که مشکلاتی برای بیمار به وجود بیاید، در واقع درد در ناحیه گردن و کم شدن میزان انعطاف پذیری گردن از عوامل اصلی به وجود آمدن بیماری‌های دیسک و آرتروز گردن می‎‌باشد، در این مطلب قصد داریم با تعریف مختصری از این دو بیماری تفاوت بین آن‌ها را مشخص نمائیم.

 

تفاوت دیسک گردن با آرتروز گردن

دیسک گردن

دیسک‌های گردن همانند بالشتک‌هایی هستند که بین مهره‌های ستون فقرات قرار گرفته‌اند و نقش جذب کننده شوک را دارند، با گذشت زمان این جذب کننده‌ها بر اثر استفاده زیاد و نادرست فرسوده می‌شوند، که در این مواقع اصطلاحا گفته می‌شود که بیماری دیسک گردن رخ داده است، دیسک گردن یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که منجر به درد گردن می‌شود، زمانی که دیسک‌های گردن شکسته می‌شوند و یا بیرون می‌زنند، فشار بسیار زیادی به نخاع و ریشه‌های عصبی وارد می‌شود.

علائم دیسک گردن

از علائم بیماری دیسک گردن می‌توان به مواردی مثل درد در ناحیه پشت گردن، درد در قسمت پشت سر و پشت هر دو کتف، درد بسیار شدید و تیر کشنده تا بازوها و شانه و دست‌ها، احساس خواب رفتگی و گز گز و کاهش توانایی حرکت دادن گردن اشاره کرد.

آرتروز گردن

آرتروز گردن در مواقعی اتفاق می‌افتد که غضروف مفصل‌ها دچار ساییدگی و اختلال شود، با بروز اختلال و تخریب بافت غضروفی یک سری رسوب‌های کلسیمی به نام استئوفیت در لبه مفصل‌ها تشکیل می‌شود که این امر باعث می‌شود در ناحیه گردن درد به وجود آید و همچنین خشکی مفصل‌ها و محدودیت حرکتی برای بیمار را به همراه خواهد داشت.

علائم آرتروز گردن

از مهم‌ترین علائم بیماری آرتروز گردن می‌توان به مواردی مثل درد گردن همراه با سوزش، شنیدن سر و صدای مانند خردشدگی در ناحیه گردن، بی حس شدن شانه و انگشت‌های دست، سفت شدن و خشک شدن گردن در هنگام حرکت دادن و بروز سردردهای میگرنی اشاره کرد.

تشخیص دیسک گردن و آرتروز گردن

برای تشخیص دیسک گردن و آرتروز گردن لازم است ابتداشرح حال کامل بیمار و معاینه فیزیکی وی انجام شود. بعد از معاینه پزشک حدس هایی در خصوص بیماری می زند که برای اطمینان بیشتر لازم است از آزمایشات تشخیصی استفاده کند. . این آزمایش‌ ها برای یافتن علت دقیق درد گردن شماست و برای درمان درد شما تاثیری ندارد.

رادیولوژی

اولین قدم برای تشخیص بیماری گردن درد، رادیولوژی است. البته بافت های نرم ستون فقرات مانند عصب ها و دیسک ها در رادیولوژی دیده نمی شود. و صرفا مشکلاتی که در استخوان ایجاد می شود، مانند عفونت، شکستگی یا تومورهای استخوانی در رادیولوژی قابل تشخیص است. همچنین تنگ شدن فضای دیسک بین هر مهره و خار استخوان در تصاویر رادیوگرافی نشان داده می‌ شود. میزان تخریب و آرتروز در ناحیه گردن نیز با عکس رادیولوژی قابل تشخیص است.

نوار عصب و عضله

EMG یا همان نوار عصب و عضله نوعی آزمایش است که سرعت ارسال ریشه های عصبی به مغز نشان می دهد. در این روش الکترودهای سوزنی ریزی در عضلات ساق پا قرار داده می شود تا سیگنال های الکتریکی عضلات اندازه گیری شود. قبل از انجام این آزمایش به توصیه پزشک باید از خوردن برخی داروها اجتناب کنید. روش انجام این تست به این صورت است که عضلات شما در حالت استراحت قرار می گیرند. و بعد از آن یک الکترود سوزنی وارد عضله شما می شود. یک صفحه فلزی که سیگنال الکتریکی را ضبط می ‌کند در زیر شما قرار می ‌گیرد. اگر فعالیت الکتریکی در این تست غیر عادی باشد نشان دهنده فشرده بودن عصب شما می باشد.

اسکن استخوانی

این روش تشخیصی برای تعیین محل آسیب دیدگی در ستون فقرات موثر است. در روش اسکن تشخیصی یک ماده شیمیایی رادیواکتیو به جریان خون تزریق می شود.این ماده خود را به مناطقی از استخوان می رساند. و هرگونه تغییر در استخوان را نشان می دهد. پس از شناسایی ناحیه آسیب ‌دیده، آزمایش ‌های دیگری مانند اسکن MRI برای بررسی دقیق ‌تر ناحیه‌ مشخص شده انجام می ‌شود.

تست های آزمایشگاهی

برای گردن درد علت های زیادی وجود دارد که بعضا با آزمایش خون قابل شناسایی است. مثلا عفونت یا آرتروز احتمالی با تست خون قابل تشخیص است. همچنین گاها پزشک احساس می کند.که درد گردن شما ناشی از مشکل تیروئید است در این صورت نیز آزمایش خون راهی برای تشخیص بیماری خواهد بود.

 

تفاوت دیسک گردن با آرتروز گردنجمع بندی و سخن پایانی

در نهایت برای اطمینان از این که درد گردن شما ناشی از آرتروز گردن است یا مربوط به دیسک گردن می‌باشد، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید، پزشکان می‌توانند با بررسی سابقه پزشکی و انجام یک سری آزمایشات و تصویر برداری‌ها مثل ام آر آی، سی تی اسکن و انجام تست عصبی به منشا و منبع درد گردن شما پی ببرند.

 

دکتر امیر آقائی اقدم
جراح ومتخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات 
فوق تخصص جراحی ستون فقرات 

 

دیسک گردنمقالات

ارتروز زانوارتوپدی در اهوازانحراف ستون فقراتجراح ستون فقرات در اهوازجراحی شانهدیسک کمردیسک گردنقوز کمرکیفوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *