علائم دیسک گردن

فتق یا بیرون زدگی دیسک گردن یکی از دلایل شایع درد شانه و دست، درد گردن نیز میباشد . علائم دیسک گردن امکان دارد شامل درد شدید و مبهم در گردن یا بین کتف ها باشد که در دست ها انتشار پیدا کرده و تا کف دست و انگشتان خواهد رسید. حرکات و موقعیت های خاصی در گردن می توانند درد را تشدید کنند. همچنین از دیگر علائم می توان حس کرختی، خارش یا سوزش در شانه و دست ها را نام برد. در شرایط وخیم می توان گفت لازم است از روش های درمان دیسک گردن بدون جراحی استفاده شود.

 

علائم دیسک گردن

دللایل بیرون زدگی دیسک گردن

به طور کلی علل زیادی باعث ایجاد فتق دیسک گردن و درد شدید می شوند که عبارتند از:

آسیب به ستون فقرات

یکی از دلایل و علائم دیسک گردن می تواند در اثر آسیب باشد. به طور مثال تصادف رانندگی می تواند باعث بیرون زدن دیسک شود. مثلا حرکت شدید و ناگهانی می تواند با وارد کردن فشار زیاد باعث بیرون زدن و پارگی دیسک گردد.
بلند کردن نادرست یک جسم سنگین و یا چرخیدن بیش از اندازه ی بدن میتواند باعث به وجود آمدن علائم دیسک گردن شود .

فرسایش دیسک های ستون فقرات

درد ناشی از دیسک بیرون زده، معمولا به علت فرسایش ستون فقرات می باشد.
به این موضوع دقت کنید که کمر و پشت ما وظیفه ی تحمل و پخش کردن وزن را بر عهده دارند و دیسک های بین مهره ای، وظیفه ضربه گیری در اثر حرکت (راه رفتن، چرخیدن و خم شدن) را انجام خواهند داد. به علت فشار بالایی که به دیسک ها وارد می شود، با گذر زمان به آن ها آسیب وارد شده و می تواند علت دیسک گردن و کمر باشد .
اگر دقیق تر بخواهیم بگوییم بدین شکل است که حلقه ی فیبری (قسمت سخت خارجی دیسک) می تواند به تدریج ضعیف شده و به نوکلئوس پالپوزوس (هسته ی ژله مانند دیسک) اجازه ی خروج دهد، به این ترتیب، دیسک بیرون زده و متورم می شود.

تاثیر همزمان آسیب ها و فرسایش ستون فقرات

امکان دارد دیسک چنان ضعیف شده باشد که اتفاقاتی نه چندان مهم مثلا یک عطسه دچار بیرون زدگی شود . همان طور که خواندید عطسه رویداد مهمی که بتواند باعث آسیب شود به حساب نمی آید، ولی اگر فرد دیسک ضعیفی داشته باشد، نیروی حاصل از یک عطسه می تواند باعث فتق آن شود.

علائم دیسک گردن

برخی از علائم شایع بیماری دیسک گردن عبارتند از:

گردن درد: درد در ناحیه گردن یکی از علائم شایع بیماری دیسک گردن است. درد ممکن است به شانه ها و بازوها نیز سرایت کند.

درد بازو: دردی که از گردن به بازوها سرایت می کند، یکی از علائم شایع بیماری دیسک گردن است. این درد ممکن است با بی حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف در بازوها و دست ها همراه باشد.

بی حسی و سوزن سوزن شدن: بی حسی و گزگز در بازوها و دست ها ممکن است نشانه ای از فشردگی عصب یا آسیب ناشی از بیماری دیسک گردن باشد.

ضعف: ضعف در بازوها و دست ها ممکن است نشانه ای از فشردگی عصب یا آسیب ناشی از بیماری دیسک گردن باشد.

از دست دادن هماهنگی: از دست دادن هماهنگی و مشکل در مهارت های حرکتی ظریف ممکن است دلیل دیسک گردن باشد.

سردرد: سردردهایی که از گردن منشا می گیرند یا از گردن به پشت سر منشعب می شوند، ممکن است نشانه بیماری دیسک گردن باشد.

درمان با عمل جراحی

درد گردن برای بیمارانی که با درمان های قبلی بهبود نمی یابد، امکان دارد جراحی مورد نیاز باشد. هدف از جراحی، برداشتن قسمتی از دیسک است که به عصب فشار وارد می کند. به این عمل دیسکتومی گفته می شود. بسته به محل دیسک بیرون زده، ممکن است پزشک شکافی در جلو یا پشت گردن بیمار ایجاد کند. تصمیم این که شکاف در جلوی گردن (رویکرد قدامی) و یا در پشت گردن (رویکرد خلفی) ایجاد شود بستگی به موارد زیادی از جمله محل دقیق فتق دیسک، تجربه و سلیقه ی جراح دارد. در هر دو روش، مواد دیسک از روی عصب برداشته شده و عمل معمولا موفقیت آمیز خواهد بود.

 

 

 روش های تشخیص دیسک گردن

بیماری دیسک گردن عارضه ای است که ستون فقرات گردنی را درگیر می کند. این عارضه ناشی از تحلیل رفتن یا آسیب دیسک های ستون فقرات گردنی است که می تواند منجر به درد، بی حسی و ضعف در گردن، بازوها و دست ها شود. چندین روش تشخیصی وجود دارد که می توان برای تشخیص بیماری دیسک گردن استفاده کرد. که عبارتند از:

سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی

پزشک متخصص شما یک شرح حال پزشکی دقیق از شما می گیرد و یک معاینه فیزیکی برای ارزیابی علائم و دامنه حرکتی گردن و بازوها انجام می دهد.

تست های تصویربرداری

آزمایش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن و اسکن MRI ممکن است برای تشخیص بیماری دیسک گردن استفاده شود. اشعه ایکس می تواند هم ترازی استخوان های گردن و هر گونه انحنای غیر طبیعی ستون فقرات را نشان دهد. سی تی اسکن و اسکن MRI می توانند تصاویر دقیقی از دیسک های گردن، از جمله هر گونه فتق دیسک گردن ارائه دهند.

الکترومیوگرافی (EMG) و مطالعات هدایت عصبی

این تست ها در واقع تست های تشخیصی هستند که فعالیت الکتریکی عضلات و اعصاب را ارزیابی می کنند. این آزمایش ‌ها می‌توانند به شناسایی هرگونه آسیب یا فشار عصبی که ممکن است در اثر بیماری دیسک گردن ایجاد شود، کمک کنند.

دیسکوگرافی

دیسکوگرافی یک آزمایش تشخیصی است که شامل تزریق ماده حاجب به دیسک گردن برای ارزیابی ساختار و عملکرد آن است. این آزمایش معمولاً زمانی انجام می شود که سایر تست های تشخیصی بی نتیجه باشند.

میلوگرام

میلوگرام یک آزمایش تشخیصی که شامل تزریق ماده حاجب به کانال نخاعی برای ارزیابی نخاع و ریشه های عصبی می باشد. این تست ممکن است زمانی استفاده شود که سایر تست های تصویربرداری بی نتیجه باشند.

دکتر امیر آقائی اقدم
جراح ومتخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات .
فوق تخصص جراحی ستون فقرات .

ستون فقراتمقالات

اسکولیوزانحراف ستون فقراتتعویض مفصل در اهوازجراح استخواندیسک کمردیسک کمر در اهواززانوستون فقراتکیفوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *