جراح و متخصص استخوان

جراح و متخصص استخوان پزشکی ست که در جهت تشخیص و درمان بیماری های سیستم اسکلتی-حرکتی انسان فعالیت کرده و سعی در بهبود فوری این بیماری ها دارد. این متخصص که با نام متخصص ارتوپد هم شناخته می شود ابتدا با تخصص خود و انجام معاینات اقدام به تشخیص اولیه سپس با توجه به نوع عارضه با تجویز آزمایشات و عکسبرداری های مختلف اقدام به تشخیص قطعی خواهد کرد.

 

جراح و متخصص استخوان
این جراحان در بالاترین سطح از تخصص قرار داشته و با دیدن کمترین علائم بیماری می توانند براحتی به تشخیصی درست دست یابند اما تشخیص کاملِ میزان پیشرفت بیماری و مقدار آسیب نیاز به استفاده از سایر روش های تشخیصی مانند عکسبرداری و آزمایشات مختلف دارد. همچنین نکته بسیار مهم در این زمینه این است که بیماران بایستی به موقع و با دیدن اولین علائم دردهای استخوانی به متخصص مراجعه کنند تا بتوان در همان اولین مراحل بیماری اقدام به درمان و پیشگیری به موقع کرد.

جهت درمان بیماری های استخوان و مفاصل به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

چنانچه شما یا اعضای خانواده تان از هر گونه بیماری ارتوپدی رنج می برید، باید به ارتوپد (جراح استخوان و مفاصل) مراجعه نمایید. جراح ارتوپد یا جراح و متخصص استخوان هر دو مترادف هم می باشند.

بنابراین می توان گفت که متخصص استخوان یا در واقع جراح ارتوپد، پزشکی است که بعد از دریافت مدرک دکتری، برای مدت 4 سال آموزش های ویژه ای در زمینه تشخیص و درمان بیماری های استخوان و مفاصل دیده است و به موفقیت پشت سر گذاشته است.

جراح ارتوپد برای درمان مشکلات استخوانی و بیماری های مربوط به مفاصل ابتدا منشا بیماری را شناسایی می کنند و پس از انجام معاینات و درخواست آزمایشات و تصویربرداری به درمان بیماری می پردازند.

ناگفته نماند که پزشک متخصص برای درمان این بیماری در برخی موارد می تواند از روش های درمان دارویی یا فیزیوتراپی استفاده کند و یا به تشخیص خود جراحی را پیشنهاد کند.

وظیفه جراح و متخصص استخوان

یک متخصص و جراح استخوان در حیطه تخصص پزشکی خود وظیفه دارد در ابتدا نسبت به تشخیص دقیق و قطعی بیماری های اسکلتی اقدام کرده و سپس با مشخص کردن بهترین شیوه درمان نسبت به کاهش درد و عوارض این بیماری ها اقدام کند. این متخصص می تواند از روش های مختلفی برای درمان استفاده کند که انتخاب هر یک از آنها با توجه به نوع بیماری و شدت آن خواهد بود.
گاهی برخی بیماری های استخوانی نیاز به جراحی استخوان دارند اما گاهی برخی دیگر بیماری ها بدون جراحی و به کمک درمان دارویی از بین خواهند رفت، زمان مراجعه بیمار و اینکه در چه مرحله ای از بیماری به جراح و متخصص استخوان مراجعه کند نقش بسیارتعیین کننده ای در انتخاب شیوه درمان بیماری او خواهد داشت.

چه بیماری هایی توسط جراح و متخصص استخوان درمان می شود؟

با توجه به تخصص این جراحان، هر بیماری و عارضه ای که در سیستم اسکلتی و حرکتی انسان رخ دهد در حیطه وظایف یک متخصص و جراح استخوان است، این عوارض می تواند یک بیماری مادرزادی باشد یا عارضه ای که بر اثر حادثه یا بیماری در سنین بعد از تولد ایجاد شده است. پس می توان مهم ترین بیماری هایی که توسط این متخصصان درمان می شوند را اینگونه نام برد:
– تومورهای استخوان
– انواع آسیب ورزشی
– شکستگی و در رفتگی
ساییدگی مفاصل
– از بین رفتن مفاصل
– بیماری های مادرزادی
– …

تفاوت دکتر جراح و متخصص استخوان با فیزیوتراپ چیست؟

روش های درمانی فیزیوتراپی با دکتر ارتوپدی متفاوت است. فیزیوتراپ با انجام تمرینات و حرکات ورزشی باعث بهبود عملکرد مفاصل و استخوان می شود. و می تواند تا حد زیادی درد ناشی از آسیب مفاصل و استخوان را کاهش دهد. کیفیت زندگی بیمار با فیزیوتراپی بالاتر می رود و قدرت و استقامت عضلات افزایش پیدا می کند.

اما هنگامی که آسیب به بافت و ماهیچه به اندازه ای باشد که با فیزیوتراپی نتوان آن را درمان نمود، پزشک ارتوپد و متخصص استخوان و مفاصل درمان را شروع می کند. روش های درمانی پزشک ارتوپد صرفا محدود به تمرینات ورزشی نیست. بلکه دارو درمانی و جراحی از روش های مورد استفاده پزشک متخصص می باشد. به طور مثال در آسیب هایی همچون شکستگی نمی توان به فیزیوتراپی اکتفا نمود. در این شرایط صرفا عمل جراحی کارساز است.

پیشگیری از بیماری های مربوط به سیستم عضلانی اسکلتی

با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری های مفصلی و اسکلتی افزایش می یابد. خب طبیعی است زیرا استخوان ها با افزایش سن کمی ضعیف تر می شوند و باعث بروز اختلال در حرکت و سیستم عضلانی انسان می شوند. با مراقبت ها و تغذیه مناسب و ورزش می توانید تا حد زیادی از این مشکلات در دوران پیری جلوگیری کنید. این مراقبت ها عبارتند از: روش زندگی سالم، ورزش و انجام حرکات کششی و قدرتی، تغذیه سالم و دوری از فستفود و غذاهای کارخانه ای، جلوگیری از برخی کارها همچون بلند کردن اجسام سنگین، و انجام حرکات تکراری.

بهترین جراح و متخصص استخوان

بهترین جراح مفاصل و استخوان باید توانایی جراحی اندام را به طور کامل داشته باشد. همچنین موظف به درمان شکستگی های مربوط به دست، پا و کمر نیز می باشد. البته تمامی شکستگی ها نیاز به جراحی ندارند. برخی با اقداماتی همچون گچ گرفتن، جاانداختن و آتل بستن درمان می شوند. جراح و متخصص استخوان با تشخیص دقیق مشکلات اندام ها و استخوان های بدن با دقت بالا می تواند جراحی استخوان و مفاصل را انجام دهد و نتایج رضایت بخشی برای بیمار به ارمغان آورد.

 

جراح و متخصص استخوانرایج ترین جراحی های مربوط به استخوان و مفاصل

ارتروسکوپی:

آرتروسکوپی برای تشخیص و درمان مشکلات داخل مفاصل کاربردی است. و نوعی جراحی کم تهاجمی است که بعد از آن بیمار می تواند به فعالیت روزمره خود برگردد.

تعویض مفصل:

هنگامی که ترمیم مفصلی که پاره شده یا آسیب دیده، امکان نداشته باشد، و قدرت حرکت را از بیمار بگیرد، پزشک مجبور به تعویض مفصل می شود.

ترمیم بافت نرم:

بافت هایی که در بدن در اثر افزایش سن یا آسیب های ورزشی و … تخریب شده اند نیاز به ترمیم دارند. در این روش بافت های زنده را جایگزین بافت های تخریب شده می کنند.

ترمیم شکستگی استخوان:

شکستگی های استخوان در اتاق عمل و با بی هوشی یا بی حسی درمان می شوند. به این صورت که پزشک آن قسمت از بدن بیمار را می شکافد و با استفاده از صفحات فلزی، پیچ یا پین، شکستگی را ترمیم می کند.

جراحی ترمیمی مفصل

هنگامی که جراحی مفصل و یا تعویض مفصل صورت می گیرد، خراب شدن پروتز با گذشت زمان به دردناک شدن و التهاب مفصل منجر می ­شود. در این شرایط لازم است جراحی ترمیمی مفصل انجام شود و پروتز جدید جایگزین بخشی یا تمام پروتز فرسوده شود.

چه زمانی نیاز است به پزشک ارتوپد مراجعه کنیم؟

اگر درد یا آسیب در ماهیچه، استخوان‌ ها، تاندون‌ ها، رباط‌ ها یا مفاصل خود احساس کردید، باید به پزشک ارتوپد یا روماتولوژیست مراجعه کنید. بر اساس علائم و نوع درد، جراح ارتوپد تعیین می کند که کدام ناحیه آسیب دیده است. در صورت نیاز، پزشک ممکن است تصویربرداری را برای شناسایی آسیب توصیه کند.

اگر به دنبال یک پزشک باتجربه و کاربلد هستید، دکتر امیر اقایی اقدم جراح ومتخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات و فوق تخصص جراحی ستون فقرات را به شما پیشنهاد می کنیم.

استخوان چگونه آسیب می بیند

استخوان یک بافت سخت و مقاوم است که قسمت اصلی اسکلت را تشکیل می دهد. استخوان دارای توانایی ترمیم خود است و معمولا در برابر فشارهای عادی مقاوم است. اما گاهی اوقات، استخوان ممکن است به علل مختلف آسیب ببیند. برخی از علل آسیب دیدن استخوان عبارتند از:

ضربه یا صدمه

ضربه یا صدمه به استخوان ممکن است باعث شکستگی، ترک یا جابجایی استخوان شود. این نوع آسیب معمولا در نتیجه سقوط، تصادف، ورزش یا ضربه به قسمت خاصی از بدن رخ می دهد. شکستگی استخوان معمولا با درد، ورم، کبود شدن یا عدم توانایی حرکت قسمت آسیب دیده همراه است.

پیر شدن

پیر شدن باعث کاهش تراکم و استحکام استخوان می شود. این نوع آسیب به عنوان استئوپروز شناخته می شود و باعث می شود که استخوان ها ضعیف و شکننده شوند. استئوپروز معمولا در زنان بالغ و پس از یدک سالگی بیشتر دیده می شود و ممکن است باعث شکستگی های ساده یا خود به خود در استخوان های ستون فقرات، ران، مچ دست یا سایر قسمت های بدن شود.

بیماری یا عفونت

برخی بیماری ها یا عفونت ها ممکن است باعث التهاب، تخریب یا تغییر شکل استخوان شوند. این نوع آسیب به عنوان استئومایلت یا سرطان استخوان شناخته می شود و باعث می شود که استخوان ها دردناک، حساس یا غیر قابل حرکت شوند. استئومایلت یا سرطان استخوان معمولا در نتیجه عفونت باکتریایی، تغذیه نامناسب، كورتيكوستروئيدها يا سيستم ايمنی ضعيف رخ می دهد.

چه کسانی نیاز به متخصص جراحی استخوان و مفاصل (ارتوپدی) دارند؟

به طور کلی، هر فردی که دچار درد، التهاب، ساییدگی، شکستگی، تغییر شکل، عفونت یا تومور در سیستم حرکتی خود باشد، ممکن است نیاز به مشاوره با یک پزشک ارتوپد داشته باشد. بعضی از شرایط رایج که معمولاً به جراحی ارتوپد نیاز دارند عبارتند از:

 

 

 

 

آسیب های ورزشی

این نوع آسیب ها ممکن است منجر به پارگی رباط صلیبی، پارگی تاندون آشیل، پارگی تاندون باسپیناتوس یا آسیب های دستگاه عضلانی-اسکلتی دیگر شود.

آسیب های ناشی از سقوط یا تصادف

این نوع آسیب ها ممکن است منجر به شکستگی استخوان ها، در رفتگی مفاصل، پارگی رباطها  یا آسیب های نخاع شود.

بروز چین و چروک در مفصل

این شرایط معروف به آرتروز هستند و باعث ساییدگی و التهاب در مفصل مثلاً زانو  گردن  چشم  شود.

بروز التهاب در مفصل

این شرایط معروف به آرتريت هستند و باعث التهاب و درد در چندین مفصل همزمان مثلاً روماتوئید آرتريت  سپسيسيك آرتريت  شود.

بروز تغيير شكل در استخوان يا مفصل

اين شرایط می توانند ناشي از بيماری های مادرزادی يا خودبخودی باشند. بعضی از اين بيماری ها عبارتند از: كلاپ فوت (پای صاف) كولئور (پای خمیده) اسكوليوز (كجي ستون فقرات)

 

دکتر امیر آقائی اقدم
جراح ومتخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات .
فوق تخصص جراحی ستون فقرات .

جراح و متخصص استخوانمقالات

استخواناسکولیوزتنگی کانال نخاعیجراحی استخواندرمان قوز کمردیسک کمرستون فقراتکیفوزمفصل شانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *