اصلاح قوز کمر

اصلاح قوز کمر از جمله دغدغه هایی است که هر کسی ممکن است در طول زندگی خود با آن درگیر شود. اما سوال اینجاست که قوز کمر چیست که دغدغه اصلاح آن را داشته باشیم ؟ قوز کمر انواع مختلفی دارد و همچنین عوامل، به وجودآمدن آن متفاوت بوده که در ادامه به بررسی برخی از عوامل و همچنین انواع آن می پردازیم .

 

اصلاح قوز کمر

قوز کمر چیست ؟ و چه عواملی باعث به وجود آمدن آن می شود؟

قوز کمر زمانی اتفاق می افتد که ستون فقرات از حالت طعبیی خودخارج شود .این حالت علاوه بر مشکل کمر درد می تواند موجب فشار بر مفاصل بدن شود شناخت علت ایجاد قوز کمر می توان در اصلاح قوز کمر موثر باشد. قوز کمر به دلیل اختلالات ساختاری در فرد به وجود می آید.و این نوع از قوز با تغییر فرم بدن و رفتار درمان نمی شود. چون علت اصلی آن مشکل در ستون فقرات و مهره ها است. کیفوز شوئرمن هم نوع دیگری از قوز کمر است. و در سن 18 تا 20 سالگی اتفاق می افتد.علت اصلی آن هم می توان به رشد نا متعادل  مهره ها اشاره کرد. این نوع قوز اگر بیشتر از 75 درجه باشد نیاز به جراحی دارد .عفونت ها، اختلالات غدد، و تومورها از جمله عواملی است که می توان به آن اشاره کرد.

آیا قوز کمر قابل درمان است؟

پاسخ به این سوال مثبت است. به طور کلی هرگونه اختلال در ستون فقرات با روش های درمانی که در این مقاله بیان می‌کنیم، مقابله رفع می باشند. در صورتی که بابت این مشکل به پزشک مراجعه کنید. ابتدا سعی بر درمان آن با روش های غیر جراحی می شود. مانند فیزیوتراپی، تمرینات ورزشی، دارو درمانی، استفاده از بریس های مخصوص و … .

اما در موارد نیز پزشک توصیه می کند که بیمار جراحی شود. البته سن بیمار نیز در تصمیم پزشک در خصوص جراحی یا عدم جراحی بسیار تاثیر گذار است. همچنین اگر زاویه قوز کمر کمتر از ۷۰ درجه باشد، امکان درمان آن با بریس و تمرینات ورزشی وجود دارد. اما در مواردی که روز بالاتر از ۷۰ درجه است حتماً باید جراحی صورت گیرد.

علت های مختلف ایجاد قوز کمر

یکی از اصلی ترین علت ایجاد قوز کمر، رشد بیش از حد و غیر طبیعی مهره ها می باشد که معمولاً با درد و اختلال عصبی همراه است و در موارد حادتر به عفونت یا بیماری های التهابی منجر می شود.

ضرب دیدگی و شکستگی مهره ها نیز علت دیگر بروز این بیماری می باشد.

مورد دیگری که در رابطه با قوز کمر می توان آن به آن اشاره نمود، شکل گیری تومورهایی در میان مهره های کمر می باشد. در این صورت ورزش و حرکات فیزیکی تا حد زیادی می تواند تاثیرگذار باشد اما به طور کامل مشکل را رفع نمی کند.

مسئله دیگر نشستن به روش نادرست و غلط است. که البته ورزش می‌تواند در این مسئله کمک بزرگی برای شما باشد و تا حد زیادی بهبودی برای شما حاصل نماید.

در برخی موارد که بیماری تا حد زیادی پیشروی کرده است، ممکن است فرد نیاز به جراحی داشته باشد که پیشنهاد می کنیم حتماً از پزشک متخصص و حاذق در این زمینه کمک بگیرید.

انواع قوز کمر

قوز کمر انواع مختلفی دارد که عبارت است از:

قوز شوئرمن

قوز شوئرمن اغلب در مهره های گردن ایجاد می شود و در شرایطی که مهره های پیشین دیرتر از مهره های عقب باشد، این نوع قوز تشکیل می شود.

قوز وضعیتی

این نوع قوز در مواردی ایجاد می شود که فرد عادت به غلط نشستن و غلط راه رفتن دارد یعنی به درستی نمی نشیند یا به درستی راه نمی رود. این عادات به تدریج باعث ضعف در رباط های پشت کمر می شوند.

قوز همراه با تولد

در دوران جنینی ممکن است فرد به دلیل اختلالات ژنتیکی دچار قوز همراه تولد شود که البته بسیار کمتر از انواع دیگر قوز است.

قوز تغذیه ای

این عارضه در شرایطی به وجود می آید که فرد در دوران کودکی از مشکلات تغذیه و کمبود ویتامین D رنج می برده است.

قوز عصبی عضلانی

کودکانی که مبتلا به اختلالات عصبی و عضلانی خاصی هستند، ممکن است کم کم به تغییر شکل در ستون فقرات مبتلا شوند. جراحی به موقع یک گزینه مناسب برای بهبود کیفیت زندگی این کودکان است.

در هر صورت توصیه می شود در سریع ترین زمان ممکن به پزشک متخصص مراجعه کنید تا انحنای کمر از حالت عادی و طبیعی خود خارج نشود.

تشخیص قوز کمر

تشخیص قوز کمر عمدتا از طریق معاینه فیزیک و پرتونگاری انجام می شود.

معاینه

در این روش تشخیصی پزشک از بیمار می خواهد که چند حرکت خاص را انجام دهد تا تعادل و دامنه حرکتی وی را ارزیابی کند. سپس بیمار باید دراز بکشد و مشخص شود خمیدگی ستون فقرات به چه صورت است؟ اگر ستون فقرات پس از دراز کشیدن به حالت صاف و مستقیم دربیاید، احتمالاً قوز پشت نتیجه حالت اندامی نامناسب است و اگر خمیدگی ستون فقرات در حالت درازکش نیز از بین نرفت،  به احتمال زیاد فرد دچار مشکل ساختاری ستون فقرات است.

پرتونگاری

با پرتونگاری به طور دقیق می تواند نوع قوز کمر را شناسایی کرد و دیگر روش های تصویربرداری تنها زمانی توصیه می شود که پزشک جراحی را تجویز کرده باشد و یا بیمار احساس کرختی در ناحیه بازوها یا پاها داشته باشد که این خود نیز بیانگر آسیب سیستم عصبی وی می باشد.

موارد دیگری نیز برای تشخیص قوز کمر وجود دارد که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و عبارتند از:

آزمایش‌ خون جهت بررسی وجود عفونت‌ در بدن

سنجش تراکم استخوان جهت ارزیابی میزان استقامت استخوان

تصویربرداری‌ های سی. تی. اسکن و ام. آر. آی

 روش های مناسب برای از بین بردن قوز کمر

برای اینکه از ابتدا دچار این بیماری نشوید، باید یاد بگیرید که به طرز صحیح بنشینید. همواره سعی کنید که در حالت عالی و با اعتماد به نفس بالا نشستن را تمرین کنید. اینگونه نشستن حتی شما را لاغرتر نیز نشان می دهد. بنابراین توصیه اولیه ما این است که به جای درمان از بروز این بیماری پیشگیری نمایید.

مصرف کلسیم و ویتامین های مناسب برای محافظت از استخوان ها و ماهیچه ها بسیار مهم است و از جمله مواردی است که برای از بین بردن قوز کمر توصیه می گردد.

در صورتی که شغل شما به گونه ای است که باید ساعت ها پشت میز بنشینید و با کامپیوتر یا لپ تاپ کار کنید، بهتر است که حین کار تمرینات و حرکات ساده را انجام دهید تا کمرتان در حالت خمیده باقی نماند. در ادامه چند تمرین ساده در خصوص اصلاح قوز کمر را بیان می کنیم.

انواع روش های اصلاح قوز کمر

رفع قوز کمر با خوش آمد گویی :

در این روش دست هایتان را پشت سر خود بگذارید و کف دست ها را از پشت بهم متصل کنید. این مهم است دست ها و آرنج ها صاف باشد شانه ها را به هم نزدیک کنید. این تمرین باید به مدت 10ثانیه نگه دارید .

اصلاح قوز کمربا تمرین قفل :

در این روش دست های خود را از پشت بهم قفل کنید و آرنج تان را بالا بکشید و 5ثانیه نگه دارید.

رفع قوز کمر با چرخش :

در این حالت بدون حرکت بدن دست ها را بالای سر قرار داده بالاتنه را به سمت چپ و سپس راست بچرخانید. و به مدت 5 ثانیه نگه دارید.

وزنه کمر برای رفع قوز کمر :

زمانی پشت میز کار می کنید چیزی به پشت خود آویزان کنید تا شما را عقب بکشد و باعث شود ستون فقرات صاف شود.

قوز کمر چه علائمی دارد؟

یکی از ساده ترین راه تشخیص قوز کمر و علائم آن گرد شدن پشت است علاوه بر این می توان به بروز کمر دردهای خفیف و شدید بروز کمر درد همراه با حرکت، خستگی، متمایل شدن سر به جلو، بروز تفاوت در ارتفاع شانه نیز اشاره کرد.

اصلاح قوز کمر

روش های درمان قوز کمر

درمان قوز کمر و روش آن توسط پزشک و با توجه به شرایط بیمار انجام می شود. این روش های درمانی عبارتند از:

دارو درمانی

برای مدیریت درد لازم است مسکن یا داروهای مسکن به تشخیص پزشک تجویز شود. داروهای پوکی استخوان را می‌توان برای تقویت ستون فقرات و جلوگیری از آسیب دیدگی بیشتر مصرف کرد.

تحریک الکتریکی عصب

با استفاده از روش گرمادرمانی و سرمادرمانی می توان عصب را تحریک کرد و درد ناشی از مشکلات ستون فقرات را کاهش داد.

بریس

طراحی منحصر به فردی در ساخت بریس یا همان کمربند طبی به کار برده شده است که باعث ایجاد ثبات در ناحیه ستون فقرات می شود. همچنین فضای اضافی برای اصلاح چرخشی و مکانیک تنفسی در نظر گرفته شده است. برای این که گودی کمر و ستون فقرات تا بیشترین حد ممکن اصلاح شود، بریس سه بعدی به صورت سفارشی برای هر بیمار ساخته می ‌شود.

اولتراسوند

اولتراسوند روشی است که باعث ایجاد گرمای عمقی به عضله ها و مفاصل می شود. و با این روش جریان خون در ناحیه تحت درمان افزایش می ‌یابد. خون بیشتر مواد مغذی بیشتری را به ناحیه مورد نظر می‌ رساند و مواد زائد را دور می‌ کند. تسریع فرایند التیام و کاهش ورم از نتایج استفاده از اولتراسوند است.

ورزش

انجام تمرین ها و ورزش های خاصی که پزشک متخصص توصیه می کند، شرط اول درمان و اصلاح قوز کمر است. تمرینات باید حداقل سه یا چهار بار در هفته انجام شود تا نتیجه خوبی از درمان حاصل شود.

جراحی

جراحی آخرین مرحله درمان قوز کمر است. که با خطرهایی نیز همراه است. به همین دلیل عمل جراحی صرفاً زمانی انجام می‌شود که مزایای انجام جراحی بیش از خطرهای احتمالی آن باشد.

برای درمان قوز کمر باید به چه کسی مراجعه کنیم؟

برای درمان قوز کمر لازم است به جراح و متخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات مراجعه کنید. با وجود تغییر سبک زندگی و استفاده زیاد از میز و صندلی در حالت نشسته احتمال ابتلا به قوز کمر بسیار افزایش یافته است. بنابراین باید همواره مراقب باشید و اگر نشانه‌ های آن را در بدن خود حس کردید، برای رفع آن به پزشک مراجعه کنید. دکتر امیر آقائی اقدم یکی از بهترین و سرشناس ترین پزشکان متخصص ستون فقرات است که با سابقه درخشانی که دارد، بالاترین میزان رضایت بیماران را از آن خود کرده است.

چه نکاتی برای پیشگیری از قوز کمر باید رعایت شود؟

همانطور که گفتیم، قوز کمر یک ناهنجاری است که در آن قسمت بالایی ستون فقرات دچار انحنای زیادی می شود و به شکل گردنه یا پشت گرد در می آید. این ناهنجاری می تواند باعث درد، کاهش قد، کاهش تنفس و کاهش اعتماد به نفس شود. برای پیشگیری از قوز کمر، برخی از نکاتی که می توانید رعایت کنید، عبارتند از:

اصلاح وضعیت بدن:

وضعیت بدن می تواند شامل موارد زیر باشد:

خم شدن یا قوز کردن، مانند کارکردن با کامپیوتر یا جلوی تلویزیون بد نشستن روی صندلی حمل بارهای سنگین مانند حمل کوله پشتی های سنگین افراد دارای قوز کمر اغلب می توانند با تمرین وضعیت بدنی خوب، این وضعیت را اصلاح کنند.

ورزش منظم

ورزش منظم می تواند باعث تقویت عضلات پشت، گردن و شکم شود که به حفظ استقامت ستون فقرات کمک می کنند. برخی از ورزش های مناسب برای پیشگیری از قوز کمر عبارتند از:

  • شنا
  • یوگا
  • پیلاتس
  • دوچرخه سواری
  • پیاده روی

وضعیت بدنی مناسب و اصلاح الگوی محیط کار

برای پیشگیری از قوز کمر، باید محیط کار خود را به گونه ای تنظیم کنید که به وضعیت بدنی مناسب کمک کند. برای مثال، اگر با کامپیوتر کار می کنید، باید صفحه نمایش را در سطح چشم خود قرار دهید، صندلی راحت و قابل تنظیم داشته باشید، از کیبورد و ماوس مناسب استفاده کنید و هر چند وقت یک بار از جای خود بلند شده و حرکت کنید.

مراجعه اولیه به متخصصین فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی

اگر مشکل قوز کمر را در خود مشاهده کردید، باید به متخصصین فیزیوتراپی مراجعه کنید تا شدت و علت آن را بررسی کنند و راهنمایی های لازم را بدهند. همچنین می توانید از برخی از حرکات اصلاحی برای رفع قوز کمر استفاده کنید که به تقویت و کشش عضلات مربوطه کمک می کنند. برخی از این حرکات عبارتند از: تصویر آینه، کشیدن سر به عقب، سوپرمن، حرکت دست ها و حرکت فوم رولر.

رژیم غذایی مناسب برای کسانی که به قوز کمر مبتلا هستند چگونه است؟

برای بهبود و درمان قوز کمر، علاوه بر رعایت وضعیت بدن، ورزش منظم و حرکات اصلاحی، تغذیه مناسب نیز بسیار مهم است. برخی از نکات تغذیه ای برای کسانی که به قوز کمر مبتلا هستند عبارتند از:

  • افزایش مصرف کلسیم و ویتامین D
  • کاهش مصرف نمک، شکر و چربی
  • افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها و ضد التهاب ها
  • بالا بردن میزان مصرف پروتئین

 

دکتر امیر آقائی اقدم
جراح ومتخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات 
فوق تخصص جراحی ستون فقرات 

 

گوژ پشتمقالات

ارتوپدیارتوپدی در اهوازاسکولیوزانحراف ستون فقراتانواع اسکولیوزجراح استخوانفوق تخصص ستون فقرات در اهوازقوز کمرکیفوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *