آیا انحراف ستون فقرات خطرناک است؟


آیا انحراف ستون فقرات خطرناک است؟

وقتی از روبرو به ستون فقرات نگاه می کنیم، باید به صورت یک خط عمودی از بالا به پایین باشد. و انحرافی به چپ و راست نداشته باشد. انحراف ستون فقرات بیماری است که باعث می شود مهره ها در جای خود قرار نگیرند. البته این کجی را در صورتی می توان نگران کننده دانست، که بیشتر از 10 درجه باشد. اما آیا انحراف ستون فقرات خطرناک است؟ آیا می توان با جراحی این مشکل را برطرف کرد و اینکه چه عواملی باعث انحراف ستون فقرات می شود؟ این ها سوالاتی است که در این نوشته به آن پاسخ می دهیم.

 

علائم انحراف ستون فقرات

به طور کلی کجی ستون فقرات علائم خاصی ندارد و به راحتی قابل تشخیص نیست اما با توجه به شدت آن می توان موارد تشخیص آن را اینگونه بیان کرد:

در برخی از افراد این بیماری با درد و سفتی در قسمت پایینی کمر همراه است و گاهی بیمار احساس بی حسی و ضعف در پا می کند. عمدتاً کسانی که به انحراف ستون فقرات مبتلا می شوند، با دقت در اندام آنها می توان به بالاتر بودن یک طرف قفسه سینه به نسبت طرف دیگر پی برد.

و یا اگر فرد را از روبه رو نگاه کنیم، یک طرفه شانه از طرف دیگر آن ها پایین تر است. همچنین از پشت اگر به این بیماران توجه کنیم، لگن های آن ها تراز نیستند و یک طرف بالاتر از دیگری قرار دارد.

در برخی از این افراد بیماری های ریوی ایجاد می شود که در پی آن پزشک رادیوگرافی را پیشنهاد می ‌کند و در این مرحله انحراف ستون فقرات تشخیص داده می شود اما اگر کسی انحراف ستون فقرات با شدت زیاد داشته باشد، همواره دردهایی در قسمت ران و زانو و ناتوانی در هنگام راه رفتن در وی ایجاد می شود. به این صورت که بیمار کار به صورت غیر طبیعی زمین می خورد.

علائم دیگر این بیماری این است که فرد مبتلا نمی تواند به صورت صاف و مستقیم راه برود به همین دلیل قوز می کند. همچنین توانایی حفظ تماس چشمی با دیگران را ندارد و در هنگام صحبت ارتباط چشمی را قطع می کند.

تشخیص بیماری انحراف ستون فقرات

در صورتی که بیمار در بزرگسالی دچار انحراف ستون فقرات شود، قبل از شروع درمان وضعیت انحراف و شدت آن باید به دقت ارزیابی شود. برای این کار باید شرح حالی از بیمار و بررسی سوابق پزشکی به صورت گیرد و سوالاتی همچون موارد زیر از بیمار پرسیده می شود:

  • سابقه خانوادگی بیماری
  • داشتن اختلال در در هنگام دفع مدفوع و ادرار
  • داشتن درد
  • سابقه انجام جراحی
  • وجود مشکل در عملکرد

پزشک بعد از ارزیابی ها، رادیوگرافی با اشعه ایکس را تجویز می کند تا بتواند ساختار و شکل ستون فقرات را به طور دقیق بررسی کند. این کار می‌ تواند میزان انحراف را در ستون فقرات اندازه گیری نماید. در نهایت اگر با این تست به تشخیص درستی نرسید، ممکن است اسکن ام آر آی و سی تی اسکن و یا تست نوار عصب و عضله را تجویز نماید.

عمل انحراف ستون فقرات

امروزه با توجه به افزایش تغییر شکل ستون فقرات در بین جمعیت سالمند، جراحی ستون فقرات نیز افزایش یافته است. چون تغییر شکل در ستون فقرات باعث ایجاد مشکلات عدیده ای می شود. و ناتوانی و درد را به همراه دارد. و جراحی انحراف ستون فقرات، باعث جلوگیری از پیشرفت منحنی در بزرگسالی و کاهش تغییر شکل ستون فقرات می شود.

البته همواره سعی در درمان غیرتهاجمی است. ولی اگر میزان انحراف ستون فقرات از 40 درجه بیشتر باشد، متخصصان جراحی را پیشنهاد می کنند.

آیا انحراف ستون فقرات خطرناک است؟

اگر درمان ستون فقرات در سن پایین تر انجام شود، می توان گفت آنچنان جای نگرانی ندارد. اما هرچقدر سن بیمار بالاتر رود، این بیماری خطرات زیادی را به همراه خواهد داشت. زیرا ستون فقرات انعطاف پذیری خود را از دست می دهند. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی نتیجه درمان این بیماری از جمله جراحی، خوب و اثرگذار است. در جراحی پزشک با قرار دادن پیچ در مهره ها و وصل کردن آن ها به یک میله تا حد زیادی انحرافات را برطرف می کند.  در این جراحی معمولا محدودیت حرکتی برای بیمار ایجاد نمی شود.

 

آیا انحراف ستون فقرات خطرناک است؟

 

البته در انحرافات پیشرفته و غیرقابل اصلاح دو عمل جراحی برای بیمار پیشنهاد می شود. که جراحی اول از جلو قفسه سینه را باز می کنند. و دیسک ها را برمی دارند. تا ستون مهره ها انعطاف پذیر شوند. و در جراحی بعدی برای بیمار پیچ گذاشته می شود. البته در کودکان در حال رشد از میاه های قابل رشد استفاده می کنند. یعنی هر شش ماه که کودک رشد می کند، باید جراحی شود و میله قبلی برداشته و میله بزرگتر جایگزین آن شود. البته جای نگرانی وجود ندارد. چون این روند درمانی کاملا نتیجه بخش است.

 

 

دکتر امیر آقائی اقدم
جراح ومتخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات 
فوق تخصص جراحی ستون فقرات 

 

ستون فقراتمقالات

اسکولیوزانحراف ستون فقراتتعویض مفصلجراح ستون فقرات در اهوازجراحی استخواندیسک کمردیسک گردنستون فقراتکیفوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *