درمان قوز کمر در نوجوانان


درمان قوز کمر در نوجوانان

کیفوز یا قوز کم در هر سنی ممکن است رخ دهد. در میان نوجوانان معمولا شایع تر است به جهت اینکه استخوان ها به سرعت در حال رشد می باشند. قوز کمر می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. موارد خفیف ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند و یا حتی نیازی به درمان نیز نداشته باشند. اما در موارد شدیدتر ممکن است منجر به قوز قابل توجهی در پشت شود. این موارد معمولا نیاز به درمان یا حتی جراحی خواهند داشت. جهت درمان قوز کمر در نوجوانان تشخیص انحنای ستون فقرات در مراحل اولیه بسیار مهم است.

 

درمان قوز کمر در نوجوانان

کیفوز چیست؟

کیفوز یک بیماری مربوط به ستون فقرات است. در افراد مبتلا به قوز کمر یا کیفوز، ستون فقرات بیش از حد به سمت بیرون خم می شود. در نتیجه قسمت بالایی پشت آنها بیش از حد گرد به نظر می رسد. انحنای آن می ‌تواند باعث شود که افراد خمیده به نظر برسند یا انگار در حال خمیدن هستند.

به طور کلی ستون فقرات افراد دارای انحنای طبیعی است. این منحنی ها از وضعیت فرد حمایت می کنند و کمک می کنند بتوانند صاف بایستند. اما انحنای بیش از حد می تواند بر وضعیت بدن تأثیر بگذارد و ایستادن را دشوار کند.

تاثیر کیفوز بر عملکرد بدن

در اکثر موارد، کیفوز مشکلات خاصی را برای سلامتی انسان ایجاد نمی ‌کند یا اصلا نیاز به درمان خای خاصی ندارد. اما خب طبیعی است که باعث شود فرد نسبت به ظاهر خود احساس خوبی نداشته باشد. در موارد شدیدتر، قوز کمر ممکن است با دردهایی همراه باشد و یا مشکلات تنفسی برای فرد به وجود آورد. البته ناگفته نماند که کیفوز شدید ممکن است برای بهبودی نیاز به جراحی نیز داشته باشد.

چه کسانی به کیفوز مبتلا می شوند؟

کیفوز (پاسچرال) اکثرا در سنین نوجوانی شکل می گیرد چرا که استخوان های نوجوانان سریعا رو به رشد است. البته برای هر فردی ممکن است ایجاد شود. به طور مثال در افراد با سنین بالا با افزایش سن، مهره ها قابلیت انعطاف پذیری خود را از دست می دهند و ستون فقرات آنها شروع به خم شدن به جلو می نماید. حتی ممکن است فردی هنگام تولد نیز به این بیماری دچار باشد.

کیفوز وضعیتی چیست؟

متداول ترین نوع قوزی که در کمر ایجاد می شود، کیفوز وضعیتی است که عمدتا در دوران نوجوانی اتفاق می افتد. در این سن حالت خمیدگی یا قرار گرفتن در شرایط نامناسب موجب ایجاد کشش در رباط و ماهیچه ها می گردد تا مهره ها بتوانند استخوان ستون فقرات را در به درستی در وضعیت خود ثابت نگه دارند. این نوع کشش ها باعث می شوند مهره ها از حالت طبیعی خود خارج شوند و همین امر موجب ایجاد شکلی گرد در ستون فقرات می گردد.

درمان قوز کمر در نوجونان با ورزش

قوز کمر یا کیفوز یک ناهنجاری است که می تواند در هر سنی رخ دهد، اما در نوجوانان معمولا به علت عادات بد، ضعف عضلات، بیماری شوئرمن یا عوامل ژنتیکی ایجاد می شود. درمان قوز کمر با ورزش ممکن است و باعث بهبود وضعیت بدن، تقویت عضلات، افزایش انعطاف پذیری و کاهش درد می شود.

برای درمان قوز کمر با ورزش، می توانید از تمرینات زیر استفاده کنید:

چرخش زانو

روی زمین بخوابید و پاهایتان را خم کنید. دستهایتان را در کنار بدن قرار دهید. آرام آرام زانوهایتان را به سمت چپ بچرخانید تا به زمین برسند. سپس به سمت راست هم تکرار کنید. هر سمت را 10 تا 15 بار انجام دهید.

کج کردن لگن

روی زمین بخوابید و پاهایتان را خم کنید. دستهایتان را در کنار بدن قرار دهید. لگن خود را به سمت جلو و عقب حرکت دهید تا احساس کشش در کمر داشته باشید. این حرکت را 10 تا 15 بار انجام دهید.

 

 

 

 

 

آوردن زانو تا سینه

روی زمین بخوابید و پاهایتان را خم کنید. دستهایتان را پشت زانوهای خود قرار دهید. آروم آروم زانوهای خود را به سینه خود بکشید تا احساس کشش در پشت پایین داشته باشید. این حالت را به مدت 10 تا 15 ثانیه نگه دارید و سپس پاهای خود را به حالت اول ببرید. این حرکت را 5 تا 10 بار تکرار کنید.

کشش دست

روی صندلی نشسته و پایین خود را به صورت محکم قفل کنید. دستهای خود را به سطح سر خود بالا ببرید و به جلو خم شده و به صورت محکم به پایین فشار دهید. این حالت را به مدت 10 تا 15 ثانیه نگه دارید و سپس به حالت اول بازگردید. این حرکت را 5 تا 10 بار تکرار کنید.

بالابردن بدن

روی زمین بخوابید و پاهایتان را خم کنید. دستهایتان را در کنار بدن قرار دهید. بدن خود را از زمین بالاببرید تا یک خط مستقیم از شانه ها تا زانوها ایجاد شود. این حالت را به مدت 10 تا 15 ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی بدن خود را به زمین برگردانید. این حرکت را 10 تا 15 بار انجام دهید.

این تمرینات را می توانید هر روز یا هر دو روز یک بار انجام دهید. البته قبل از شروع به ورزش، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و در صورت احساس درد یا ناراحتی، فورا ورزش را متوقف کنید. همچنین برای درمان قوز کمر با ورزش، لازم است که عادات زندگی خود را نیز اصلاح کنید و از نشستن یا ایستادن خمیده، حمل وزنه های سنگین، استفاده زیاد از گوشی یا کامپیوتر و خوابیدن روی رختخواب نرم خودداری کنید.

 

دکتر امیر آقائی اقدم
جراح ومتخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات 
فوق تخصص جراحی ستون فقرات

 

قوز کمرمقالات

اسکولیوزانواع اسکولیوزجراحی ستون فقراتدرمان قوز کمرقوز کمرکیفوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *