علت درد ماهیچه پا در شب

اگر از جمله از افرادی هستید که هنگام خواب در ناحیه‌ی ماهیچه‌ی پا احساس درد می‌کنید باید بدانید که تنها شما با این درد مواجه نیستید، بلکه طبق مطالعات صورت گرفته بین بزرگسالان، 60 درصد از آن‌ها با این اختلال مواجه‌اند. در نتیجه ممکن است بخواهید بدانید علت درد ماهیچه پا در شب چه می‌تواند باشد.

 

علت درد ماهیچه پا در شب

عوامل ایجاد درد ماهیچه پا در شب

اختلال درد دیسک کمر: بیماری دیسک در ستون فقرات از جمله بیماری‌های شایعی است که ممکن است در هر بخش از ستون فقرات اتفاق بیفتد اما اکثراً این اختلال در بخش کمر رخ می‌دهد. دیسک اگر پاره شود یا برآمده گردد و بیرون بزند، از جمله مهم‌ترین دلایلی خواهد بود که باعث ایجاد درد ماهیچه پا در شب می‌شود.

بین ۶۰ تا ۸۰ درصد از بزرگسالان درد کمر رو تجربه می‌کنند. درد کمر می‌تواند ناشی از دیسک فتق باشد که در نتیجه باعث ایجاد کمردرد و درد ماهیچه پا در شب می‌شود.

 نوروپاتی دیابتی: این بیماری و اختلال در افرادی شایع است که به دیابت مبتلا هستند و نوعی آسیب عصبی به حساب می‌آید و دلیل آن این است که قند خون بالا به اعصاب بدن آسیب وارد کرده است، در نتیجه این آسیب‌ها به ناحیه ماهیچه پا نیز خواهد رسید و آنگاه درد ماهیچه پا در شب را شاهد خواهید بود.

با توجه به آن که قند خون بالا می‌باشد به اعصاب آسیب زده است آنگاه درد، بی حسی در ماهیچه ها، مشکل در سیستم رگ‌های خونی، درد در ناحیه‌ی قلب و موارد شایع دیگر را تجربه کنید. نوروپاتی دیابتی بسیار دردناک خواهد بود. مطالعات بین ۵۰ درصد از افراد دیابتی نشان می‌دهد که بین آ‌ن‌ها نوروپاتی دیابتی می‌دهد. در حالی که با داشتن رژیم غذایی سالم و مدیریت قند خون بدن خود از ایجاد این اختلال جلوگیری کرده و یا حتی در صورت داشتن دیابت از وقوع آن و پیشرفتش جلوگیری می‌شود.

نداشتن حرکات کششی در عضلات پا: یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد درد با هنگام شب می‌شود سبک زندگی مدرن امروزی است. زیرا این سبک باعث می‌شود تا عضلات بدن و به خصوص عضلات پا کشش کافی را در بخش هایی مانند تاندون‌ها و ماهیچه‌ها نداشته باشند. همینطور با توجه به شرایط کاری که تحرک را بسیار پایین آورده است، تمام این موارد می‌تواند از عوامل ایجاد درد پا هنگام شب باشد.

 به شکل بد خوابیدن: هنگام خواب در صورتی که پا به مدت طولانی در وضعیت نامناسبی قرار گیرد آنگاه از عواملی خواهد بود که باعث ایجاد درد پا هنگام شب می‌شود در نتیجه می توان وضعیت پارا درست انتخاب کرد و آن را اصلاح نمود.

 کمبود آب در بدن: باید به مقدار کافی در طول شبانه‌روز آب مصرف شود در کنار بسیاری از مزایای دیگر آن می‌تواند از بروز درد در پا هنگام شب جلوگیری کند زیرا زمانی که مایعات در بدن کم باشد تعادل مایعات در بدن به هم خورده و باعث گرفتگی عضلات پا میشود.

 

دکتر امیر آقائی اقدم
جراح ومتخصص استخوان، مفاصل و ستون فقرات 
فوق تخصص جراحی ستون فقرات 

ارتوپدیمقالات

آرتروز زانوارتوپدیستون فقرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *